کانون کارآفرینی استان تهران به عنوان یک تشکل در زیرمجموعه مدیریت امور تشکلها و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تشکیل شده است. این کانون در مرحله تشکیل ۲۳ عضو حقوقی داشته است و مجمع موسس آن در تاریخ دهم آبان ۱۴۰۰ در محل ساختمان شماره ۳ اتاق بازرگانی تهران تشکیل گردیده است. در جلسه مجمع اعضای هیأت مدیره شامل ۵ عضو اصلی و ۲ عضو علی البدل و بازرسان شامل بازرس اصلی و بازرس علیالبدل انتخاب گردیدند. سپس در تاریخ ۳۰ آبان با برگزاری جلسه هیأت مدیره، رئیس، نایب رئیس و خزانه دار از میان اعضا تعیین و فعالیت کانون شروع شد.
به موازات پیگیری ها برای ثبت کانون در اداره ثبت شرکت ها ادامه یافت و در نهایت این کانون در تاریخ هشتم اسفند ۱۴۰۰ به شماره ثبت ۵۳۲۱۴ و شناسه ملی ۱۴۰۱۰۸۴۵۵۴۹ در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسید.
اهداف تشکیل کانون
دستیابی به اهداف توسعه ای کشور منوط به افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد است. از طرفی تقویت بخش خصوصی مرهون تقویت فعالیت های کارآفرینی و تلاش کارآفرینان در عرصه¬های مختلف کسب و کار است. کارآفرینان جامعه در پایه گذاری بنگاه های اقتصادی مولد و ارزش آفرین نقش اساسی دارند. از سوی دیگر با توجه به توسعه روز افزون فناوری های نوین و تاثیر آن در توسعه کشورها و مجامع، نقش بنگاه های اقتصادی دانش بنیان بسیار قابل توجه و مهم است. به این دلیل نقش کارآفرینان دانشگاهی در مقایسه با دیگر کارآفرینان اهمیت بیشتری پیدا می کند. این کارآفرینان در پایه گذاری و مدیریت بنگاه های اقتصادی نقش موثر داشته اند و هم اکنون مشغول راهبری بنگاه های فعال در عرصه تولید و عرضه کالا و خدمات هستند.
به منظور ساماندهی امور مربوطه و حفظ توازن و نظم و فراهم کردن امکان بهره برداری بیشتر از سرمایه گذاری و تولید، استفاده و انتقال تجربیات علمی و عملی دست اندرکاران و به هنگام نمودن آن برای نیل به اهداف قانونی توسعه در اینگونه موارد، حمایت از بهبود فضای کسب و کار و پاسخ گویی به مشکلات و نارسائیها در چارچوب قوانین موضوعه کشور، دفاع از حقوق و منافع مشروع و قانونی اشخاص حقوقی عضو و شبکه سازی و ایجاد تشکل در میان کارآفرینان دانشگاهی کشور “کانون کارآفرینی استان تهران” با موضوع ترویج و گسترش کارآفرینی تشکیل میگردد.
سرفصل اهداف کلیدی کانون
۱- شناسایی مدیران کارافرین از میان تحصیلکردگان دانشگاهی و بنگاههای اقتصادی ذیربط
۲- برقراری ارتباط موثر و تحکیم ارتباط میان اعضای کانون از طریق ایجاد باشگاه مدیران و استفاده از وسایل ارتباط جمعی مختلف به ویژه رسانهها و ابزارهای فناورانه جدید
۳-تهیه پایگاه داده از اطلاعات اعضای کانون حاوی شناسنامه و رزومه حاوی تواناییها، قابلیتها، محصولات و خدمات قابل عرضه به بنگاههای داخل و خارج شبکه و همچنین اعلام نیاز به کالا و خدمات در چارچوب زنجیره تامین هر بنگاه. پایگاه داده مذکور به صورت برخط بوده و امکان تبادل مستقیم و بدون واسطه اعضا و مشتریان را فراهم میکند.
۴- بسترسازی و ایجاد ساز و کار لازم برای تبادل تجربیات موفق و ناموفق مابین بنگاههای عضو و استخراج بهروشها برای اداره مطلوب بنگاهها در جهت دستیبابی به اهداف کسب و کار و همچنین مستندسازی و انتشار تجار ب و دانش شخصی و سازمانی در قالب نشریات، نوار صوتی، ویدیو و کتاب
۵- تامین و ارایه خدمات مشاوره مدیریتی و دانش کسب و کار به منظور ارتقا، بالندگی، حرفهای شدن و توسعه کیفی بنگاههای عضو در تراز جهانی و همچنین ترویج استفاده از روشهای نوین مدیریتی و فناوری در اداره بنگاهها از طریق برگزاری نشستها، سمینارها، دورهها، کارگاههای آموزشی و بازدیدهای علمی
۶- ایجاد پلتفرم مناسب برای خلق و تبادل ارزش میان اعضای کانون با مشارکت بنگاههای مختلف از داخل و خارج کانون
۷- ترویج نقش مسئولیت اجتماعی در میان اعضای کانون و کوشش برای هماهنگی، همراستایی، همافزایی، سازماندهی و هدایت اینگونه فعالیتها در جهت رفع نیازها و چالش های مبتلیبه جامعه
۸- بستر سازی جهت جمع آوری ایدهها و طرحهای جدید و نوآورانه و حمایت از نیروهای جوان و علاقمند برای راهاندازی کسب و کارهای جدید از طریق معرفی آنها به مراکز تخصصی ذیربط
۹- بسترسازی برای برقراری و تقویت ارتباط و همکاری بنگاههای عضو کانون با دانشگاهها در زمینه کارآموزی، کارورزی، تعریف کارراهه شغلی و اشتغال دانشجویان و دانشآموختگان و همچنین تعریف پروژههای پژوهشی مشترک، فعالیتهای کارآفرینی و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه
۱۰- بسترسازی برای ایجاد زمینه های همکاری و مشارکت حرفهای و کسب و کار میان بنگاههای عضو کانون و تعریف پروژههای مشترک کلان با مشارکت شرکتهای عضو و همچنین سرمایه گذاری و تامین مالی پروژهها و شرکتها