در اثر سالها فعالیت انجمن فارغالتحصیلان دانشگاه صنعتی شریف شبکه بزرگی از فارغالتحصیلان این دانشگاه شکل گرفته است. گسترش این شبکه منجر به شناسایی تعداد قابل ملاحظه ای از کارآفرینان این دانشگاه گردیده است که در پایه گذاری، تاسیس و مدیریت بنگاههای اقتصادی نقش داشته اند. گروهی از این کارآفرینان در اسفند ۱۳۹۸ تصمیم گرفتند که تشکلی را به نام «شبکه مدیران کارآفرین شریف» بنیان گذاری نمایند. این شبکه نسبت به سازماندهی خود اقدام نمود و کمیته راهبری متشکل از خانم فروزنده طبیبی و آقایان علی نقیب، زنده یاد سیروس وقایع نگار، یدالله ترابخانی، محمد حسین ترابی، داود رضا عرب، رضا سمیع زاده، شاهین شرقی، زنده یاد ولی اله گل میرزایی و محمد زهرایی مسئولیت برنامه ریزی و هدایت فعالیت های اجرایی را به عهده گرفت. در این دوره رویدادهای مختلف حضوری و مجازی شامل بازدیدهای صنعتی و سمینارهای تخصصی و انتقال تجربه برگزار گردید و از جمله این فعالیتها منجر به شناسایی مدیر کارآفرین و ۳۰۰ بنگاه اقتصادی وابسته گردید.
در جلسات کمیته راهبری بحث ثبت رسمی شبکه در مراجع رسمی کشور مطرح شد و آقای مهندس علی نقیب که در اتاق بازرگانی مسئولیت های مختلفی را نظیر عضویت در هیأت نمایندگان و ریاست کمیسیون صنعت و معدن را به عهده داشتند پیشنهاد نمودند که ثبت این تشکل از طریق اتاق بازرگانی انجام شود. این پیشنهاد با استقبال کمیته راهبری مواجه شد و قرار شد با اتاق بازرگانی تهران مذاکراتی صورت گیرد. رایزنیها از طریق مدیریت وقت امور تشکلها و مسئولیت اجتماعی آقای دکتر غلامرضا ملکی انجام گردید و این رایزنیها منجر به تنظیم جلسه مشترک با ریاست وقت اتاق تهران آقای مهندس خوانساری در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ گردید. در پی اخذ موافقت ایشان و نامه نگاری با اتاق ایران، نهایتا در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ مجوز اتاق ایران مبنی بر تاسیس تشکلی عام و همهشمول با نام کانون کارآفرینی استان تهران اخذ گردید.
در پی فراخوان منتشره، در تاریخ دهم آبان ۱۴۰۰ مجمع موسس کانون کارآفرینی استان تهران با مشارکت ۲۳ عضو حقوقی در محل ساختمان شماره ۳ اتاق بازرگانی تهران برگزار گردید. در این مجمع اساسنامه کانون به تصویب رسید و اعضای هیأت مدیره و بازرسان انتخاب گردیدند. سپس این تشکل در تاریخ هشتم اسفند ۱۴۰۰ به شماره ثبت ۵۳۲۱۴ و شناسه ملی ۱۴۰۱۰۸۴۵۵۴۹ در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسید و فعالیت رسمی آن آغاز شد.
دستیابی به اهداف توسعه ای کشور منوط به افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد است. از طرفی تقویت بخش خصوصی مرهون تقویت فعالیت های کارآفرینی و تلاش کارآفرینان در عرصه های مختلف کسب و کار است. کارآفرینان جامعه در پایه گذاری بنگاه های اقتصادی مولد و ارزش آفرین نقش اساسی دارند. از سوی دیگر با توجه به توسعه روز افزون فناوری های نوین و تاثیر آن در توسعه کشورها و مجامع، نقش بنگاههای اقتصادی دانشبنیان بسیار قابل توجه و مهم است.
کانون کارآفرینی استان تهران با هدف شبکه سازی، ارتقای جایگاه و منزلت کارآفرینان در جامعه، حمایت از کارآفرینان و ترویج و گسترش فرهنگ کارآفرینی تاسیس شده است.
۱- شناسایی مدیران کارافرین و بنگاههای اقتصادی ذیربط
۲- برقراری ارتباط موثر و تحکیم ارتباط میان اعضای کانون از طریق ایجاد باشگاه مدیران و استفاده از وسایل ارتباط جمعی مختلف به ویژه رسانهها و ابزارهای فناورانه جدید
۳-تهیه پایگاه داده از اطلاعات اعضای کانون حاوی شناسنامه و رزومه حاوی تواناییها، قابلیتها، محصولات و خدمات قابل عرضه به بنگاههای داخل و خارج شبکه و همچنین اعلام نیاز به کالا و خدمات در چارچوب زنجیره تامین هر بنگاه. پایگاه داده مذکور به صورت برخط بوده و امکان تبادل مستقیم و بدون واسطه اعضا و مشتریان را فراهم میکند.
۴- بسترسازی و ایجاد ساز و کار لازم برای تبادل تجربیات موفق و ناموفق مابین بنگاههای عضو و استخراج بهروشها برای اداره مطلوب بنگاهها در جهت دستیبابی به اهداف کسب و کار و همچنین مستندسازی و انتشار تجار ب و دانش شخصی و سازمانی در قالب نشریات، نوار صوتی، ویدیو و کتاب
۵- تامین و ارایه خدمات مشاوره مدیریتی و دانش کسب و کار به منظور ارتقا، بالندگی، حرفهای شدن و توسعه کیفی بنگاههای عضو در تراز جهانی و همچنین ترویج استفاده از روشهای نوین مدیریتی و فناوری در اداره بنگاهها از طریق برگزاری نشستها، سمینارها، دورهها، کارگاههای آموزشی و بازدیدهای علمی
۶- ایجاد پلتفرم مناسب برای خلق و تبادل ارزش میان اعضای کانون با مشارکت بنگاههای مختلف از داخل و خارج کانون
۷- ترویج نقش مسئولیت اجتماعی در میان اعضای کانون و کوشش برای هماهنگی، همراستایی، همافزایی، سازماندهی و هدایت اینگونه فعالیتها در جهت رفع نیازها و چالش های مبتلیبه جامعه
۸- بستر سازی جهت جمع آوری ایدهها و طرحهای جدید و نوآورانه و حمایت از نیروهای جوان و علاقمند برای راهاندازی کسب و کارهای جدید از طریق معرفی آنها به مراکز تخصصی ذیربط
۹- بسترسازی برای برقراری و تقویت ارتباط و همکاری بنگاههای عضو کانون با دانشگاهها در زمینه کارآموزی، کارورزی، تعریف کارراهه شغلی و اشتغال دانشجویان و دانشآموختگان و همچنین تعریف پروژههای پژوهشی مشترک، فعالیتهای کارآفرینی و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه
۱۰- بسترسازی برای ایجاد زمینه های همکاری و مشارکت حرفهای و کسب و کار میان بنگاههای عضو کانون و تعریف پروژههای مشترک کلان با مشارکت شرکتهای عضو و همچنین سرمایه گذاری و تامین مالی پروژهها و شرکتها