معرفی ساختار و کمیسیونهای داخلی کانون کارآفرینی استان تهران
بر اساس مطالعات و مذاکرات انجام شده در جلسات هیأت مدیره کانون کارآفرینی استان تهران، در این مرحله تشکیل ۴ کمیسیون به همراه ساختار دبیرخانه در نظر گرفته شده است. با توجه به مراحل آغازین کار و تعداد اعضای هیأت مدیره، تعداد کمیسیونها به این تعداد محدود شده است. مسئولیت هر یک از کمیسیون ها به عهده یکی از اعضای هیأت مدیره خواهد بود و این کمیسیون ها از طریق اعضای علاقمند کانون عضو گیری میکنند. در تعریف این کمیسیون ها نکات زیر در مد نظر قرار گرفته است:
اولین کمیسیون با عنوان کمیسیون حمایت از کارآفرینان به مباحث مرتبط با بهبود فضای کسب و کار و توسعه کسب و کارهای پایه گذاری شده توسط اعضای کانون و سایر کارآفرینان میپردازد. یکی از اولویتهای این کمیسیون استفاده از منابع و ظرفیت های اتاق بازرگانی برای حمایت از کارآفرینان میباشد.
دومین کمیسیون با عنوان ترویج و گسترش کارآفرینی به مسائل خاص مرتبط با گسترش فرهنگ کارآفرینی، توانمندسازی کارآفرینان، رفع موانع کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای جدید توجه دارد.
کمیسیون ارتباطات وظیفه هدایت و برنامه ریزی مجموعه فعالیت های روابط عمومی، رویدادها، آموزش، مشاوره و عضویت را در بر میگیرد. حوزه فعالیت های این کمیسیون بسیار وسیع است و ممکن است در مراحل بعد و با شکلگیری فعالیتهای کانون وظایف این کمیسیون تفکیک و مستقل شود.
کمیسیون برنامه ریزی راهبردی به منزله مغز متفکر کانون عمل میکند و وظیفه هدف گذاری، اولویت بندی، برنامه ریزی و نظارت بر فعالیت سایر کمیسیونها را به عهده دارد. علاوه بر آن مطالعات مربوط به برنامه ریزی استراتژیک کانون به این کمیسیون مربوط میشود.
۱- کمیسیون حمایت از کارآفرینان ۱.۱. پایش مداوم مشکلات کارآفرینان که ناشی از عدم بروز رسانی قوانین حاکم و عدم اطلاع برخی کارآفرینان از تسهیلات و امتیازاتی است که برای فعالیتهای تولیدی و کارآفرینی در قوانین پیش بینی شده است. بدین منظور، شناسایی و آگاهی از دستاوردهای تشکلها و سایر گروه های فعال در این حوزه در بستر ارتباط موثر با آنان، استفاده از رسانه به عنوان ابزار موثر آگاهی و همچنین حضور فعال در نشستهای اتاق بازرگانی و برگزاری نشست با مسئولین و تصمیم سازان به منظور جهت دهی در به روزرسانی و تصویب قوانین کسب و کار و ارایه راهکارهای مناسب ۱.۲. شناسایی پتانسیل و ظرفیت صنعتگران و کارآفرینان کشور، به منظور پیگیری روشهای متعارف پیشگیری از واردات بی رویه کالاهای مشابه خارجی که تولید آن در کشور دارای مزیت نسبی است با روشهای مختلف از جمله افزایش تعرفه واردات، و تلاش در تدوین قوانین حمایتی و ارایه تسهیلات کوتاه مدت، به منظور تقویت کمی و کیفی تولید این کالاها در کشور بمنظور رقابت پذیری و امکان صادرات آنها ۱.۳. همکاری با کمیسیونهای «بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید»، «اقتصاد توآوری و تحول دیجیتال»، «تسهیل تجارت و توسعه صادرات» و « انرژی و محیط زیست» اتاق بازرگانی تهران در چارچوب اهداف کانون ۱.۴. شناسایی قابلیت ها و ظرفیتهای مختلف اتاق بازرگانی و استفاده از آنها برای حل و فصل مشکلات و معضلات پیش روی اعضاء کانون ۱.۵. شناسایی نیازمندیهای اعضای کانون و کمک به برقراری ارتباطات آنها با نهادهای دولتی، عمومی، کارفرمایی و تامین کنندگان ۱.۶. مطالعه و بررسی در خصوص برقراری و توسعه همکاریهای تجاری میان اعضای کانون در زمینه ایجاد بازار داخلی، انجام پروژه های مشترک، ایجاد کنسرسیوم و غیره
۲- کمیسیون ترویج و گسترش کارآفرینی ۲.۱. ارتباط موثر با دانشگاه ها، مراکز علمی و پژوهشی کشور، پارکهای فناوری، مراکز رشد و مراکز نوآوری به منظور شناسایی نخبگان و علاقمندان این حوزه و بهره گیری از توانمندی ها و ظرفیت های این مراکز برای پیشبرد برنامه ها و گسترش فضای کسب و کار، ارایه مفاهیم کار آفرینی در مراکز آموزشی اعم از دانشگاه ها، دبیرستان ها، مدارس ابتدایی و تشویق دانش آموزان و دانشجویان به کسب مهارت های لازم در راستای ورود به کارآفرینی و کسبوکار و پرهیز از ورود بی رویه به عرصه های کارهای خدماتی و دلالی ۲.۲. توجه به استارت آپ ها و بنگاههای زودبازده کوچک، به عنوان تامین نیازهای صنایع متوسط و بزرگ و تشویق آنها به معرفی توانمندی و محصولات خود در بستر رسانه های اجتماعی کانون جهت معرفی به اعضاء و صاحبان صنعت ۲.۳. آینده نگری و مطالعه کسب و کارهایی که در آینده نزدیک خلق و یا از بین خواهند رفت و آموزش و ارایه آگاهی به کار آفرینان و فارغ التحصیلان، برای جهت گیری مناسب و ورود به کسب و کارهای مناسب که دارای مزیت نسبی با توجه به منابع خدادادی کشور دارد، بدین منظور ارتباط با کانون های تحقیقاتی و علمی داخل و خارج از کشور، به منظور آگاهی از نیازهای روز کشور و جهان باید همواره مد نظر قرار بگیرد.
۳- کمیسیون ارتباطات ۳.۱. روابط عمومی و بینالملل ۳.۱.۱. طراحی نظام روابط عمومی و بینالملل فعال با عموم ذینفعان در داخل و خارج کشور ۳.۱.۲. طراحی و توسعه سامانه های خبری و ارتباطی جهت کانون نظیر وبسایت، شبکه های اجتماعی، نشریات و غیره ۳.۲. رویدادها ۳.۲.۱. آگاهی از پتانسیل های موجود در صنعت و ایجاد سازوکارهای موثر برای آشنایی و ارتباط هر چه بیشتر کارآفرینان و صنعتگران داخلی و خارج از کشور از طریق برگزاری نشست های مجازی و حضوری، شناسایی محدودیت ها، افزایش مهارت های فروش، پرهیز از موازی کاری، کمک به شبکه سازی با ایجاد بانک اطلاعاتی بروز و کارآمد ۳.۲.۲. جمع آوری و دسته بندی موضوعات نمایشگاههای صنعت داخل و خارج از کشور به منظور شبکهسازی، برگزاری مداوم نشست های مجازی و حضوری، به منظور آگاهی از آخرین روش ها، فرصتها، دستاوردها، نیازمندی ها و تکنولوژی روز دنیا و بهره برداری در جهت ارتقاء کمی و کیفی فضای کسب و کار و توسعه کارآفرینی ۳.۲.۳. برنامه ریزی برای برگزاری و حضور در سایر رویدادهای حرفهای نظیر همایشها، کنفرانسها، بازدیدها و سفرها ۳.۲.۴. تامین درآمد برای کانون از محل برگزاری رویدادهای مختلف ۳.۲.۵. ایجاد باشگاه مدیران ۳.۳. آموزش ۳.۳.۱. تعیین نیازمندی های آموزشی اعضای کانون ۳.۳.۲. مطالعه برنامه های آموزشی موسسه آموزش و توسعه منابع انسانی و مدرسه کسب و کار اتاق استان ۳.۳.۳. شناسایی سایر مراکز آموزشی ارایه دهنده خدمات آموزشی توسعه کسب و کار ۳.۳.۴. برگزاری دوره های آموزشی مدیریتی و مالی، برای مدیران و صاحبان صنایع به منظور افزایش آگاهی از ابزارها و روش های نوین مدیریتی، بازاریابی دیجیتالی، مشتری مداری، افزایش بهره وری، توانمندی آنان و افزایش ظرفیت تصمیم سازی و تصمیم گیری در آنها ۳.۳.۵. برنامه ریزی و برگزاری سمینارها و سخنرانی های آموزشی و انتقال تجارب ۳.۳.۶. توسعه فرهنگ مربیگری(Coaching) و توسعه مفاهیم راهبردی در فضای کارآفرینی ۳.۴. مشاوره ۳.۴.۱. تعیین نیازمندی های اعضا در زمینه مشاوره کسب و کار ۳.۴.۲. برنامه ریزی و اجرای طرح های مشاوره کسب و کار در جهت توسعه مهارت های مدیریتی و تحول دیجیتال و افزایش سطح بالندگی به کمک مراکز مشاوره ای ۳.۵. عضویت ۳.۵.۱. تهیه فراخوان برای جذب اعضای جدید برای کانون ۳.۵.۲. پیگیری جذب عضو از طریق شبکه مدیران کارآفرین ۳.۵.۳. پیگیری جذب عضو از طریق اعضای اتاق بازرگانی ۳.۵.۴. تماس با انجمن دانش آموختگان دانشگاه های مختلف و کوشش برای جذب عضو از طریق آنها ۳.۵.۵. پیگیری جذب عضو از طریق انجمن های صنفی، حرفه ای و علمی و پژوهشی ۳.۵.۶. نظرسنجی از اعضاء به منظور احصاء و تدوین مشکلات و راهکارهای آنها
۴- کمیسیون برنامه ریزی راهبردی ۴.۱. شناسایی و استخراج برنامههای کانون و کمیسیونهای مربوطه و تدوین برنامه تلفیقی و بودجه ریزی سالیانه ۴.۲. انجام مطالعات استراتژیک و تدوین برنامه راهبردی برای کانون
ساختار کانون کارآفرینی استان تهران بر اساس مصوبه هیأت مدیره به شرح زیر است.