جلسه نهم هیأت مدیره کانون کارآفرینی استان تهران در روز شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ در ساختمان شماره اتاق بازرگانی برگزار شد و در آن گزارش عملکرد کمیسیون ارتباطات و ترویج و گسترش کارآفرینی مورد بررسی قرار گرفت.
در این جلسه خانم معصومه خیراللهی و آقایان بهروز حبیبی، کامبیز شاه نواز ، محمد حسین وزیری، حسین ریاضی اصفهانی، محسن ملایی، مهدی باباخانی و محمد زهرایی حضور داشتند.
آقای حبیبی به عنوان مطلب قبل از دستور نکاتی را در خصوص تربیت کارآفرینان در جامعه و دانشگاه بیان داشتند. به بیان ایشان نقش دانشگاههای تراز اول جهان در کارآفرینی بسیار بالا است بطوریکه در رتبه بندی دانشگاه ها تعداد ۴۶ دانشگاه در آمریکا، ۹ دانشگاه در ژاپن، ۸ دانشگاه در فرانسه و ۸ دانشگاه در کره جنوبی هستند. این دانشگاه ها نقش مهمی در ایجاد ثروت در جامعه دارند. ما در ایران از نظر علمی سطح خوبی داریم ولی در زمینه خلق ثروت خروجی خوبی نداشتهایم. از طرف دیگر ویژگی کشورهای صنعتی داشتن شرکت های با عمر بیش از ۱۰۰ سال و حتی ۳۰۰ سال است در حالیکه عمر شرکتهای ما به ندرت به ۵۰ سال میرسد. ما باید شرکتهایی را که در ایران عمر حدود ۱۰۰ سال داشته اند مطالعه کنیم و عوامل موثر در بقای آنها را استخراج کنیم. در نتیجه میتوانیم با استفاده از نتایج حاصله در جهت افزایش عمر شرکتها و پایداری آن در دراز مدت کوشش کنیم.
خانم خیراللهی به ضرورت آموزش خلاقیت، تفکر نقاد و کارآفرینی در سنین پایین اشاره کردند و گفتند این کار را میتوانیم از طریق ایجاد مدارس ویژه توسه دهیم. آقای وزیری با اشاره به فعالیت های مجتمع آموزشی رهیار بیان داشتند که آنها در این زمینه گامهای موثری برداشته اند. آقای ریاضی بیان کردند که آقای دکتر سعید سعادت موسس و مدیر مجتمع فنی تهران فعالیتهای گستردهای در زمینه مهارت افزایی داشته اند که بسیار در اشتغال و کارآفرینی هنرجویان موثر بوده است. ضمناً تاکنون یک هنرستان در مناطق محروم تاسیس کرده اند و در حال تاسیس دومین هنرستان هستند. نحوه آموزش آنها کاملاً با نظام دانشگاهی بسیار متفاوت است و بجای تولید و ترویج علم به دنبال تولید مهارت برای اقشار مختلف جامعه هستند. آقای ریاضی یکی از مشکلات بزرگ دولت را عدم استفاده صحیح از منابع دانستند. دولت منابع بسیاری را جذب میکند ولی آنها را حبس و بیاستفاده نگه میدارد. این در حالی است که مهارت اصلی کارآفرینان استفاده صحیح از منابع است.
خانم خیراللهی با اشاره به مذاکرات جلسه اخیر کمیسیون ارتباطات بیان کردند بحث تولید محتوا توسط هیأت مدیره پیشنیاز فعالیت کمیسیون ارتباطات در حوزه روابط عمومی است. به این منظور لازم است برنامهها و پیامهای مورد نظر کانون تدوین شود تا امکان انعکاس و انتشار آنها به ذینفعان و مخاطبان از طریق ابزارهای گوناگون نظیر وبسایت، شبکههای اجتماعی، رسانهها و غیره فراهم شود.
آقای وزیری در چارچوب ارایه گزارش مذاکرات جلسه اخیر کمیسیون ترویج و گسترش کارآفرینی بیان داشتند که این کمیسیون جذب اعضای جدید را به تعداد حدود ۷ تا ۸ نفر را دستور کار خود قرار داده است. فعلاً آقای امین حاجی رسولیها عضویت در این کمیسیون را پذیرفته اند و مطالعاتی برای جذب اعضای دیگر در جریان است.
آقای ملایی خواستار شدندکه چارچوب فعالیت کمیسیون ها از لحاظ تعیین مسئول، نحوه عضو گیری و روش تصمیم گیری مدون شود. یکی از نکات مهم تعیین شرایط برای اعضای کمیسیون است. در ادامه در مورد شرایط اعضای کمیسیون بحث و گفتگو شد. سوال این است که آیا تنها اعضای کانون میتوانند عضو کمیسیون ها بشوند و یا خارج از کانون هم امکان عضو گیری وجود دارد. یا اینکه عضویت به اشخاص عضو اتاق بازرگانی محدود شود. آیا اعضای کمیسیون میبایست موسس یا مدیر بنگاه اقتصادی فعال باشند و یا اشخاص حقیقی صاحبنظر هم میتوانند به عضویت کمیسیونها درآیند. موارد دیگری هم مثل داشتن تحصیلات دانشگاهی و یا تعلق به دانشگاههای خاص مطرح شد. در خاتمه قرار شد آقای ملایی تا جلسه بعد پیشنهاد مشخصی را در این زمینه تهیه کنند.
آقای شاه نواز توضیحاتی را در خصوص شرایط و پروسه ثبت شرکت های دانش بنیان از طریق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کردند. به بیان ایشان تاکنون ۶۵۸۷ شرکت دانش بینان ثبت شدهاند که از این عده ۴۲۹۱ شرکت تولیدی و ۲۲۰۰ مورد نوپا هستند. آقای ریاضی بیان کردند که بحث دانش بنیان بودن و کارآفرینی دو مقوله متفاوت هستند چرا که دانش بنیان بودن متکی بر دانش است در حالیکه کارآفرینی متکی بر تکنیک است. از طرف دیگر حوزه های صنفی بیشتر به افراد کارآفرین مجهز هستند.
آقای ریاضی افزودند که ارتباط حوزه های صنفی با مراکز دانشگاهی مهم است و در حال حاضر ارتباط مراکز صنفی با حوزه های دانشگاهی و مراکز نوآوری بسیار کم است. به بیان ایشان ما در کانون باید ارتباط خود را با انجمن صنفی برقرار و تقویت کنیم و مشکلات آنها را شناسایی کنیم. آنها مشکلات زیادی از نظر ارتباط با دولت، مسائل مقرارتی و نرخ گذاری فرمایشی برای خدمات و محصولات خود دارند. اگر ما با انجمن های صنفی و کارآفرینان آنها مرتبط شویم میتوانیم از طریق آنها عضوگیری کرده و تعداد اعضای خود را افزایش دهیم.
آقای ملایی بیان کردند که در حال حاضر هیأت مدیره در حد کمیسیون عمل میکند در حالیکه با توجه به نزدیک شدن به پایان سال، کانون میبایست خروجی خود را در این سال مشخص و برنامه اجمالی خود را برای سال بعد تعیین کند. به نظر ایشان اعضای کانون به عنوان ذینفعان اصلی منتظر مشاهده و دستیابی به نتایج ملموس هستند. لذا بهتر است کمیسیون ها هر چه زودتر طرحها و برنامههای اجرایی خود را تهیه و برای تصویب به هیأت مدیره ارایه نمایند.