کد خبر: ۱۳۹۹ تاریخ انتشار : ۲۷-۰۱-۱۴۰۱ - ۱۹:۵۱ 523

اولین جلسه کمیسیون حمایت از کارآفرینان برگزار شد

در اولین جلسه کمیسیون حمایت از کارآفرینان چالش های و مشکلات کارآقرینان در زمینه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادات مختلفی جهت رفع این چالش ها مطرح شد.

در پی نهایی شدن ساختار کمیسیون های کانون کارآفرینی استان تهران و تعیین اعضای آنها اولین جلسه کمیسیون حمایت از کارآفرینان روز شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ در محل ساختمان شماره ۳ اتاق بازرگانی برگزار شد.  این جلسه  با حضور آقایان بهروز حبیبی نایب رئیس هیات مدیره ، مهدی باباخانی و  حسین ریاضی  عضو هیات مدیره و محمد زهرایی دبیر کانون کارافرینی  برگزار شد.

 ابتدای جلسه با مرور وظایف مصوب کمیسیون آغاز شد. از جمله وظایف این کمیسیون همکاری با کمیسیون‌های مشورتی اتاق بازرگانی تهران از جمله کمیسیون‌ بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید، کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال، کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات و کمیسیون انرژی و محیط زیست می‌باشد.

نایب رئیس هیات مدیره یکی از موضوعات قابل توجه را اصلاح ساختار قراردادها با نهادهای دولتی دانست و افزود:سرفصلی در کمیسیون حمایت از کارآفرینان با عنوان بررسی چالش های قراردادی، بیمه، تامین اجتماعی،‌ قوانین کار و امور دارایی در نظر گرفته شود.

حبیبی با اشاره به تصدی گری دولت افزود : د دولت باید بجای تصدی گری به تسهیل گری در حوزه قوانین و مقررات بپردازد. قوانین گمرکی، تامین اجتماعی و بانک‌ها ساختار ناکارمدی دارند و از پیشبرد کارها جلوگیری می‌کنند. لذا آگاهی بخشی در این حوزه خیلی مهم است و باید توسعه ارتباطات را در دستور کار کانون قرار دهیم.

وی یکی دیگر از وظایف کمیسیون حمایت از کارآفرینان را شبکه سازی دانستند. بسیاری ظرفیت ها در کشور وجود دارد که به دلیل ناشناخته بودن استفاده درستی از انها نمی‌شود. با شبکه سازی می‌توان ظرفیت‌ها را شناسایی و در جهت ساخت و تامین داخل از آنها استفاده کرد.

 باباخانی خواستار شدند که مشکلاتی که کارآفرینان با آن مواجه هستند فهرست شود. از جمله این مشکلات کسر سپرده بیمه ۱۶.۶۷ درصد در پرداخت های قراردادی است. نکته دیگر مابه التفات ارزی است که بسیاری از شرکت ها را متضرر می‌کند. به نظر ایشان کارآفرینان در شروع کار توجه چندانی به سازماندهی کسب و کار ندارند و بعد از چند سال با مشکلات بدهی مالیاتی و بیمه مواجه می‌شوند. اینجا زمینه‌ای است که می‌شود به کارآفرینان نوپا مشاوره داد.

 ریاضی گفت: حسب روالی که در کمیسیون‌های اقتصاد نوآوی و تحول دیجیتال در اتاق بازرگانی تهران وجود دارد در این کمیسیون از نمایندگان انجمن‌های صنفی دعوت می‌شود و بجای ارتباط مستقیم با صنایع و صنوف نظر نمایندگان آنان پرسیده می‌شود. همین کار می‌تواند در کمیسیون حمایت از کارآفرینان نیز انجام شود. از آنجا که انجمن های صنفی عموماً کشوری هستند در نتیجه موضوعات هم می‌تواند به صورت کشوری بررسی شود. نکته دیگر نحوه حمایت از کارآفرینان در قبال مشکلاتی است که آنها در رابطه با نهادهای حکومتی، دولتی یا شبهه خصوصی در زمینه گرفتن مطالبات و غیره پیدا می‌کنند. پرسش آقای ریاضی این است که اگر به یک کارآفرین اجحافی از طریق نهادهای بالادستی صورت گیرد به چه مرجعی می‌تواند پناه ببرد و کمک بگیرد.

وی با اشاره  به تجربیات قبلی موفق خود در سندیکای صنعت مخابرات ایران گفت:  در این سندیکا به این نتیجه رسیدیم که برای حل مسائل شرکت های تابعه در زمینه مسائل قراردادی،‌ بیمه و مالیات و غیره از تیم مشاورین خبره به صورت مرکزی و مشترک استفاده کنیم. این روش بسیار اثربخش بوده و باعث انتفاع شرکت های عضو سندیکا شده است. تیم مشاور توسط سندیکا جذب می‌شود و به صورت آزاد و موردی به شرکت ها در قبال مشکلات آنها مشاوره می‌دهد.

 ریاضی گفت :  همه مشکلات شرکت‌ها در قبال قراردادها،‌ بیمه و داریی تیپ و یکسان نیست و هر موردی می‌بایست به صورت جداگانه مورد رسیدگی قرار گیرد. مشاوران کاربلد و کاربُر می‌توانند به این مسائل رسیدگی کنند.

به نظر وی عموم انجمن‌های صنفی و تشکل های موجود برای رفع مشلکات تلاش می‌کنند اما وظیفه محوری ما این است که از طریق هم افزایی و همکاری بین تشکل‌ها مشکلات را تجمیع و برجسته کنیم تا حرف شنوی مسئولان بییشتر شود و از این طریق به راهکار مناسب دست پیدا کنیم.

 ریاضی بر ایجاد شبکه ارتباطات دوستانه میان کارآفرینان تاکید نمود و گفت: بعضاً مابین برخی کارآفرینان جوان قرارهای دوستانه‌ای وجود دارد که به همکاری‌ها و شبکه سازی ها کمک می‌کند. 

لینک کوتاه :
به اشتراک بگذارید:
اطلاعات تماس
تهران- خیابان میرزای شیرازی- خیابان میرزا حسنی- پلاک ۱۸- ساختمان شماره ۳ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران (خانه تشکل‌ها) طبقه سوم- واحد ۳۱۳
کانون کارآفرینی استان تهران
کانون کارآفرینی استان تهران به عنوان یک تشکل در زیرمجموعه مدیریت امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تشکیل شده است.