کد خبر: ۱۴۴۰ تاریخ انتشار : ۰۲-۰۲-۱۴۰۱ - ۷:۲۲ 495

به مناسبت روز ملی کارآفرینی

همزمان با فرارسیدن روز ملی کارآفرینی کلیه فعالیت‌های مقدماتی و زیرساخت‌های لازم برای فعالیت موثر کانون کارآفرینی به اتمام رسیده و دوره جدیدی از فعالیت کانون فرارسیده است.

به روز سوم اردیبهشت سالروز تولد شیخ بهایی و روز ملی کارآفرینی نزدیک می‌شویم و این مناسبت همزمانی یافته است با تکمیل فعالیت های مقدماتی تاسیس و تجهیز کانون کارآفرینی استان تهران. اما خوب است به این مناسبت مروری بر نحوه پایه گذاری و تاسیس کانون داشته باشیم.

به عنوان تاریخچه می‌توان گفت که دو سال و اندی پیش یعنی اسفندماه ۱۳۹۹ مطالعاتی برای شناسایی کارآفرینان دانشگاه صنعتی شریف و ایجاد شبکه ارتباطی میان آنان آغاز شد. این کارآفرینان کسانی بودند که از قبل نسبت به پایه گذاری و مدیریت یک یا چند بنگاه اقتصادی یا موسسه غیرتجاری اقدام کرده‌ و کوشش آنان منجر به ایجاد بنگاه‌ها یا موسسات دایر و فعال شده است. این فعالیت «شبکه مدیران کارآفرین» نام گرفت که همچنان دایر است و به فعالیت های خود در چارچوب اهداف تعریف شده ادامه می‌دهد.

همزمان با کوشش‌ها برای شناسایی کارآفرینان و افزایش تعداد آنها، کمیته راهبری متشکل از اعضای علاقمند تشکیل گردید. اعضای این کمیته را خانم فروزنده طبیبی و آقایان سیروس وقایع نگار، علی نقیب، رضا سمیع زاده، یدالله ترابخانی،‌ محمد حسین ترابی، داودرضا عرب، محمد زهرایی و همچنین زنده یاد ولی اله گل میرزایی تشکیل می‌دادند. کمیته راهبری در جلسات مستمر خود برنامه‌ها و سیاست‌های گسترش شبکه مدیران کارافرین را تدوین و طراحی نمودند. ماحصل این جلسات تدوین مستندی با عنوان منشور شبکه مدیران کارآفرین بود.

گفتنی است به دلیل شیوع ویروس کرونا عموم جلسات به صورت مجازی برگزار می‌شد و مجازی بودن عامل موثری در افزایش میزان حضور و مشارکت اعضای کمیته بود.

جلسه مجازی کمیته راهبری شبکه مدیران کارآفرین در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۹۹

در این جلسات استراتژی های مختلفی برای توسعه شبکه پیشنهاد و مدون شد. در کنار آن کمیته راهبری به این جمع بندی رسید که بهتر است شبکه در یک مرجع رسمی به ثبت برسد.

پیشنهادات مختف مورد بررسی قرار گرفت. آقای نقیب به عنوان عضو فعال اتاق بازرگانی تهران و رئیس کمیسیون صنعت معدن پیشنهاد دادند که شبکه از طریق اتاق بازرگانی ثبت شود که مرجع رسمی صدور مجوز فعالیت و ثبت تشکل های تجاری و اقتصادی کشور است. بر این مبنا مذاکراتی با آقای غلامرضا ملکی معاون تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران صورت گرفت. در این مذاکرات شرایط اتاق بازرگانی و شبکه مدیران کارآفرین مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد این همکاری مبتنی بر شرایط خاصی باشد. از جمله مطرح شد که تشکل مورد نظر باید فراگیر بوده و محدود به کارآفرینان یک دانشگاه خاص نباشد. ضمنا اعضای حقوقی این تشکل می‌بایست عضو اتاق بازرگانی باشند یا کارت بازرگانی داشته باشند. با توجه به پذیرش شرایط یاد شده در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ قرار ملاقاتی با آقای مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران تنظیم شد. در این قرار آقایان علی نقیب، محمد حسین رهنمایی، محمد حسین وزیری بزرگ و محمد زهرایی از طرف شبکه و آقایان مسعود خوانساری و غلامرضا ملکی از طرف اتاق حضور داشتند. در این دیدار اهداف شبکه و نام و مشخصات حدود ۲۰۰ بنگاه اقتصادی وابسته تشریح گردید. با توجه به شناخت پتانسیل موجود آقای خوانساری در این جلسه نظر مساعد خود را در این زمینه ابراز داشتند.

جلسه ملاقات اعضای شبکه مدیران کارافرین با آقای مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹

جلسه ملاقات اعضای شبکه مدیران کارافرین با آقای مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹

با توجه به موافقت اتاق تهران، گام بعدی اخذ مجوز اتاق ایران بود که این نهایتاً این مجوز در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ با عنوان موافقت اصولی تاسیس تشکلی با عنوان کانون کارآفرینی استان تهران صادر شد.

در پی صدور مجوز مذکور بررسی ها و مطالعات برای تعیین اعضای بالقوه کانون آغاز شد. در این بررسی ها مشخص شد که از حددد ۲۰۰ عضو شبکه قریب ۶۰ عضو حقوقی شرایط لازم برای عضویت در اتاق تهران ر ا دارا هستند. با توجه به شناسایی این شرکت ها از این آنها دعوت شد که برای عضویت در کانون پیش ثبت نام نمایند.

جلسه پیش مجمع کانون کارآفرین استان تهران در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰

گام بعدی تشکیل یک جلسه پیش مجمع بود. جلسه پیش مجمع با دعوت از اعضای موسس در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ در ساختمان شماره ۳ اتاق بازرگانی برگزار شد که در آن ۹ نفر از اعضای شبکه شرکت داشتند. در این جلسه اهداف تشکیل کانون برای اعضای حاضر تشریح شد و آقای دکتر ملکی معاون امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران محورهای حمایت اتاق بازرگانی از تشکیل کانون را تشریح کردند.

با پیشرفت حاصله در ییش ثبت نام اعضای موسس، زمان انتشار رسمی و سراسری آگهی تشکیل کانون و اعلام تاریخ برگزاری مجمع عمومی فرا رسید. این مجمع در روز دهم آبان ۱۴۰۰ در سالن امین الضرب ساختمان شماره ۳ اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. در این نشست نماینده ۱۷ عضو از جمع ۲۳ عضو موسس حضور داشتند. در این جلسه اساسنامه کانون به تصویب رسید و انتخابات تعیین اعضای هیأت مدیره و بازرسان انجام شد. در نتیجه ۵ عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل هیأت مدیره و همچنین بازرسی اصلی و علی البدل کانون تعیین شدند.

مجمع عمومی کانون در روز دهم آبان ۱۴۰۰

اولین جلسه هیأت مدیره کانون کارآفرینی استان تهران روز یکشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰ در ساختمان مرکزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد. در این جلسه از طرف اتاق تهران آقای دکتر غلامرضا ملکی و خانم سارا اقلیدی حضور داشتند. در این جلسه انتخابات داخلی برای تعیین مسئولیت های داخلی هیأت مدیره برگزار شد و آقایان علی نقیب به عنوان رئیس هیأت مدیره، آقای بهروز حبیبی به عنوان نایب رئیس و آقای محمد حسین وزیری به عنوان خزانه دارد تعیین شدند.

اولین جلسه هیأت مدیره کانون کارآفرینی استان تهران در تاریخ ۳۰ آبان ۱۴۰۰

در پی مشخص شدن مسئولیت ها، جدول زمانی برگزاری جلسات هیأت مدیره به فاصله دو هفته یکبار تعیین شد. از آن پس جلسات به صورت مرتب برگزار شد و طی مذاکرات انجام شده ساختار کانون و کمیسیون‌های چهارگانه آن به شرح زیر به تصویب رسید:
۱- کمیسیون حمایت از کارآفرینان
۲- کمیسیون ترویج و گسترش کارآفرینی
۳- کمیسیون ارتباطات
۴- کمیسیون برنامه ریزی راهبردی
با تشکیل کمیسیون ها اعضای آنها هم تعیین شدند و برگزاری جلسات کمیسیون‌ها آغاز شد. تاکنون کمیسیون حمایت از کارآفرینان ۱ جلسه، کمیسیون ترویج و گسترش کارآفرینی ۳ جلسه و کمیسیون ارتباطات ۳ جلسه برگزار نموده است.
به موازات این فعالیت‌ها، پیگیری‌ها و کارهای اداری برای ثبت کانون در دفتر ثبت شرکت‌ها انجام شد و در نهایت کانون در تاریخ هشتم اسفند ۱۴۰۰ به شماره ثبت ۵۳۲۱۴ و شناسه ملی ۱۴۰۱۰۸۴۵۵۴۹ در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسید.
از طرف دیگر یازدهمین جلسه هیأت مدیره نیز در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ برگزار شد و در این جلسه لوگوی رسمی کانون نهایی و به تصویب رسید. در این جلسه انجام پروژه مطالعاتی برنامه استراتژیک کانون کلید خورد. این پروژه قرار است توسط آقای ناصر براتی مشاور کانون به مدت ۳ ماه انجام شود.
از اقدمات اجرایی دیگر افتتاح حساب بانکی حقوقی در نزد بانک تجارت بود که این حساب در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ بازگشایی شد.
به این ترتیب با فرارسیدن سوم اردیبهشت ماه روز ملی کارآفرینی، کلیه مقدمات و زیرساخت‌های لازم برای فعالیت موثر کانون فراهم گردیده و انتظار می‌رود که در سال جدید شاهد دستاوردهای قابل توجهی در این زمینه باشیم. در این راستا عضو گیری و افزایش تعداد اعضای کانون یکی از برنامه‌های محوری سال جاری خواهد بود.

جلسه هیأت مدیره کانون در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ با حضور آقای ناصر براتی

لینک کوتاه :
به اشتراک بگذارید:
اطلاعات تماس
تهران- خیابان میرزای شیرازی- خیابان میرزا حسنی- پلاک ۱۸- ساختمان شماره ۳ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران (خانه تشکل‌ها) طبقه سوم- واحد ۳۱۳
کانون کارآفرینی استان تهران
کانون کارآفرینی استان تهران به عنوان یک تشکل در زیرمجموعه مدیریت امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تشکیل شده است.