کد خبر: ۱۵۲۷ تاریخ انتشار : ۰۷-۰۲-۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰ 315

روزی به نام «کارآفرینی» و پیچ‌وخم‌های پیش روی کارآفرینان

در تقویم کشورمان یک روز با عنوان روز ملی کارآفرینی نامگذاری شده است که به نظر می‌رسد یک روز برای درکردن خستگی روزهای پر پیچ و خم کارآفرینی سهم ناچیزی باشد.

به گزارش واحد ارتباطات کانون  به نقل از ایسنا، تعریف رسمی کارآفرینی، فرآیند شروع یک تجارت یا سازمان برای سودآوری یا تامین نیازهای اجتماعی است و یک کارآفرین کسی است که یک مدل تجارت را توسعه می‌دهد، سرمایه فیزیکی و انسانی لازم برای شروع یک سرمایه‌گذاری جدید را فراهم می‌کند، آن را عملیاتی می‌کند و مسئول موفقیت یا شکست آن است.

در جامعه امروز و با حضور فضای مجازی و همچنین اهمیت تکنولوژی در کارآفرینی با تعاریف و شیوه‌های جدید در این مقوله روبرو هستیم و ضروری است تا با تکیه بر دانش روز بتوانیم با هزینه کمتر کارآفرینی سودده بیشتری را شاهد باشیم امسال نیز از سوی مقام معظم رهبری «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده به نظر می‌رسد تا کارآفرینان چشم امید بیشتری به حمایت مسئولان دارند.

با توجه به تقارن شب‌های مبارک قدر با سوم اردیبهشت، شامگاه گذشته به همت کافه‌ کارآفرینی هپی‌لند بزرگداشت روز ملی کارآفرینی با حضور تعدادی از کارآفرینان و دست‌اندرکاران امر در مجموعه ماه‌سو انزلی برگزار شد.

نیاز به اخذ هزار و یک مجوز برای آغاز فعالیت که اخذ یکی منوط به اخذ دیگری است، قوانین دست و پاگیر، از دردسرهای رسیدن «سیب» یا همان نماد اعتماد الکترونیک اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی و ستاد ساماندهی سایت‌های ایرانی تا سنگ‌اندازی کمیته فیلترینگ برای سایتی که هنوز کامل شکل نگرفته به علت عدم شایستگی فیلتر می‌کند، جلوگیری از فعالیت نیروی جوان کارآمدی که سربازی نرفته و طولاتی شدن پروسه پرونده‌های درخواست فعالیت، روابطی که جای ضوابط را گرفته و تسهیلاتی که به سختی تسهیل می‌شود و در آخر استارت‌آپ‌هایی که از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران مربوطه جدی گرفته نمی‌شود از جمله مواردی بود که از سوی کارآفرینان مطرح شد.

از مدیریت سنتی به سمت مدیریت مبتنی بر دانش روز برویم

سیاوش آقاجانی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان در این نشست، با اشاره به نامگذاری امسال اظهار کرد: سال ها محوریت تولید صرفا اشتغال‌آفرینی و اشتغال‌زایی بود و این محوریت باعث می‌شد صنایع به جهت اینکه اشتغال بیشتری ایجاد کند عموما به سمت صنایع فرسوده و نفربر برود در صورتی که اینگونه صنایع معمولا رقابتی نیست و در نهایت چند وقت بعد ورشکسته می‌شدند و به بیمه بیکاری مراجعه می‌کردند.

وی افزود: صنایع دانش‌بنیان می‌تواند سریع توسعه پیدا کرده و ارزآور شده و می‌تواند به مقابله با تحریم‌ها و صیانت از نیروی کار کمک کند چون کسب و کار موفق موجبات تعالی نیروی انسانی را فراهم می‌کند.

آقاجانی با تاکید بر اینکه باید فرهنگ کارآفرینی را گسترش دهیم و در این زمینه ظرفیتی که وجود دارد بیش از این است، گفت: کمک کنیم کارآفرینی محور قرار گیرد و بتوانیم فرهنگ کارآفرینی را گسترش دهیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان تصریح کرد: مدیریت در بنگاه‌های اقتصادی مبتنی بر دانش باشد و از مدیریت سنتی به سمت مدیریت مبتنی بر دانش روز برویم و کافه‌های کارآفرینی می‌تواند در این زمینه کمک کند.

آقاجانی تاکید کرد: یک بخش دانش‌بنیان بودن مبتنی بر تکنولوژی است و یک بخش مبتنی بر مدیریت است که اگر  مدیریت دانش‌بنیان باشد می‌تواند موجبات تحول در صنعت را فراهم کرده و به لحاظ کمی و کیفی رشد خوبی را شاهد باشیم.

لزوم استفاده از ظرفیت جوان‌ها در اقتصاد مقاومتی

علی باستی، رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان نیز اظهار کرد: در قدیم اگر کارآفرینان به سختی به ابزارهای ارتباطی در دسترسی داشتند، امروز در فضای مجازی و گسترش ارتباطات نحوه کسب و کار نیز عوض شده است و این تغییرات آنقدر زیاد بود که تعاریف را نیز بر هم زده است.

وی تصریح کرد: استارت‌آپ یک نوع جدید از کارآفرینی است در شیوه اشتغالزایی گذشته برای افزایش تولید باید نیروی انسانی را بیشتر می کردیم ولی در استارتاپ‌ها اینگونه نیست و به توانمندی علم و دانش بیشتر نیازمندیم.

رئیس پارک گیلان افزود: در اقتصاد مقاومتی باید هر کدام از ما که کارآفرین هستیم از ظرفیت جوان‌ها استفاده کنیم زمینه ورود آنها به کار را فراهم کرده در کنارشان باشیم تا بتوانیم به نتیجه دلخواه برسیم

کریم کیاکجوری، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی نیز اظهار کرد: در روند کار آفرینی بهتر است به مسائل و مشکلات کارآفرینان پرداخته شود زیرا اهمیت کارآفرینی را در توسعه همچنین جهت‌دهی به پس اندازهای سرگردان می‌دانیم.

وی با اشاره بر اهمیت هم‌افزایی در مجموعه کارآفرینان، افزود: در اکوسیستم کارآفرینی اگر بتوانیم با مجموعه کارآفرینان تعامل برقرار کنیم با هم افزایی ایجاد شده می‌توانیم اثربخشی بیشتری را شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم کسب و کار موفقی داشته باشیم نوآوری کلید این مسئله است همچنین نوآوری از مولفه‌های موفقیت دانشگاه‌ها و مراکز علمی است و تعامل دانشگاه با کارآفرینان می‌تواند در این راه موثر باشد.

لینک کوتاه :
به اشتراک بگذارید:
اطلاعات تماس
تهران- خیابان میرزای شیرازی- خیابان میرزا حسنی- پلاک ۱۸- ساختمان شماره ۳ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران (خانه تشکل‌ها) طبقه سوم- واحد ۳۱۳
کانون کارآفرینی استان تهران
کانون کارآفرینی استان تهران به عنوان یک تشکل در زیرمجموعه مدیریت امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تشکیل شده است.