کد خبر: ۱۸۴۸ تاریخ انتشار : ۲۹-۰۴-۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶ 576

سخنان دبیر کل اتاق بازرگانی تهران در خصوص نقش بی بدیل دانشگاه صنعتی شریف در راه اندازی اکوسیستم نوآوری

اعضای هیأت مدیره کانون کارآفرینی استان تهران در تاریخ ۲۶ تیرماه با آقای دکتر بهمن عشقی دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران دیدار و گفتگو کردند. ایشان در این دیدار طی سخنانی به نقش برجسته و بی‌بدیل دانشگاه صنعتی شریف در راه اندازی اکوسیستم نوآوری در کشور اشاره کردند.

یکشنبه ۲۶ تیرماه امسال (۱۴۰۱) اعضای هیأت مدیره کانون آفرینی استان تهران طیق برنامه و قرار قبلی به دیدار آقای دکتر بهمن عشقی دبیرکل اتاق بازرگانی تهران رفتند و به مدت ۲ ساعت با ایشان در خصوص علایق دوجانبه بحث و گفتگو کردند. در این دیدار از طرف کانون خانم معصومه خیراللهی و آقایان علی نقیب، بهروز حبیبی،‌ محمد حسین وزیری، کامبیز شاه نواز،‌ حسین ریاضی اصفهانی و محمد زهرایی حضور داشتند. از طرف اتاق باررگانی تهران نیز آقایان دکتر بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران، دکتر غلامرضا ملکی مدیر امور تشکل ها و مسئولیت اجتماعی و خانم شراره کامرانی کارشناس امور تشکل ها در جلسه حاضر بودند.

سختان اعضای هیأت مدیره کانون
جلسه با ارایه گزارش آقای نقیب رئیس هیأت مدیره کانون شروع شد. ایشان پس از معرفی همکاران خود در کانون به بیان تاریخچه تشکیل کانون پرداختند. به بیان ایشان ایده تاسیس کانون در ابتدا در شبکه مدیران کارآفرین مطرح شد که بنیان گذاران آن جمعی از کارآفرینان دانشگاه صنعتی شریف  بودند. این ایده در بهمن ماه ۱۳۹۹ در دیدار مشترک اعضای موسس با آقای مهندس مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران مطرح شد و نظر مساعد ایشان برای تشکیل کانون جلب شد. سپس با انجام یک سلسله پیگیری های اداری مقدمات تشکیل مجمع موسس کانون با مشارکت ۲۳ عضو حقوقی در تاریخ دهم آبان ۱۴۰۰ فراهم گردید. ثبت رسمی کانون در دفتر ثبت شرکت ها نیز در تاریخ هشتم اسفند همان سال انجام شده است. آقای نقیب در ادامه به معرفی اهداف و ساختار کانون از جمله وظایف کمیسیون های چهارگانه آن پرداختند و شمه‌ای از فعالیت کانون را بیان کردند. از جمله اولین همایش کانون کارآفرینی استان تهران روز پنجم تیرماه در هتل المپیک تهران با حضور ۱۶۰ نفر  برگزار شد.
آقای حبیبی عضو دیگر هیات مدیره به بیان دغدغه های حوزه کارآفرینی پرداختند و بیان کردند که شرایط حاکم کانون را بیشتر به سمت تسهیل گری کسب و کار سوق داده است تا گسترش کارآفرینی. نکته دیگر تعیین سیاست‌های عضوگیری است که آیا جهت گیری کانون  به سمت شرکت‌های بزرگ باشد یا شرکت‌های کوچک. ایشان خواستار شدند که نظرات و راهنمایی اتاق در این خصوص بیان و نوع حمایت اتاق از حرکت کانون مشخص گردد.
خانم خیراللهی به عنوان رئیس کمیسیون ارتباطات کانون استفاده از خدمات موسسه آموزشی و مدرسه کسب و کار  تکاپو و همچنین برقراری ارتباط با کمیسیون های مشورتی اتاق بازرگانی را بسیار مهم دانستند.
آقای شاه نواز اشاره کردند که کانون انتخاب میان دو رویکرد شتابدهی و رگولاتوری مواجه است و خواستار بیان نظرات و راهنمایی ایشان در این خصوص شدند.
آقای وزیری گفتند کار مطالعاتی تدوین نقشه راه کانون به مشاور ذیصلاح سپرده شده و ایشان مشغول ارزیابی دو سناریوی مختلف از نظر ورود به حوزه شتابدهی و یا رگولاتوری هستند. به نظر ایشان احتمالا کانون سناریوی رگولاتوری را انتخاب خواهد کرد اما شخص ایشان علاقمند به انجام کار در حوزه شتابدهی است. در این راستا نظرات اتاق برای انتخاب یکی از دو سناریو و بیان نوع حمایت‌های اتاق از کانون می‌تواند راهگشا باشد.
آقای ریاضی به عنوان عضو کمیسیون مشورتی اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال بیان کردند که حوزه اقتصاد نوآوری زمینه خوبی برای همکاری مشترک میان کانون و اتاق می‌باشد. در این راستا نیاز است که موانع پیش روی کارآفرینان برداشته شود و زمینه تقویت بخش خصوص در کشور فراهم شود.
آقای زهرایی با اشاره به آنکه کانون با رویکرد شناسایی کارآفرینان دانشگاهی کار خود را آغاز کرده و پیشنهاد کردند که به کمک بانک اطلاعاتی اعضای اتاق، اعضای اتاق از دانشگاه‌های مختلف شناسایی شوند و زمینه شبکه سازی میان فارغ‌التحصیلان دانشگاه های مختلف فراهم شود. ضمناً مدتیست شورای هماهنگی تشکل‌های دانش آموختگان کشور با مشارکت ۱۴ تشکل دانشگاهی شروع به فعالیت کرده است. به این ترتیب با کمک این شورا و از طریق گروه بندی اعضای اتاق بر اساس وابستگی به دانشگاه‌های مختلف می‌توان عضوگیری کانون را به سایر دانشگاه‌ها تعمیم داد.

سخنان آقای دکتر عشقی
آقای دکتر عشقی طی سخنانی سه دانشگاه قدیمی کشور را از شاخص ترین و تاثیرگذار ترین دانشگاه های ایران قلمداد نمودند. دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ به منظور ترویج و گسترش علوم جدید و تربیت نیروهای مختصص به دستور رضا شاه تاسیس شد. دانشگاه پهلوی (شیراز فعلی) در سال ۱۳۲۴ به دستور محمدرضا شاه برای نشان دادن اقتدار پهلوی دوم پایه گذاری شد. اما در سال ۱۳۴۴ دانشگاه صنعتی آریامهر (شریف کنونی)  با هدف آماده کردن ایران برای ورود به عصر نوین تاسیس شد. از میان این ۳ دانشگاه، دانشگاه صنعتی شریف مسیر متفاوتی را طی کرده است و این دانشگاه موجب راه اندازی  اکوسیستم نوآوری در کشور و کسب مقام پیشتازی در این زمینه گردیده است. به بیان ایشان هیچیک از دانشگاه های کشور به چنین جایگاهی در نوآوری دست نیافته اند. از طرفی اینکه کارآفرینان دانشگاه شریف پایه گذار کانون کارآفرینی استان تهران ‌بوده‌اند اعتیاری برای کانون تلقی می‌شود و پسندیده است که  حق سیادت پایه گذاران بر کانون حفظ شود. البته ایشان توصیه کردند که این حق به انحصار تبدیل نشود و درها برای ورود سایر کارآفرینان از دانشگاه‌های مختلف باز شود. آقای دکتر عشقی همچنین توصیه کردند که برای عضوگیری چندان به اندازه بنگاه ها توجه نشود و از کوچک و بزرگ دعوت شود. از طرف دیگر ضرورتی ندارد که تنها به حوزه صنعت توجه شود چرا که امروزه در دنیا خدمات وزن بیشتری نسبت به صنعت پیدا کرده است. اعمال دو سیاست در جذب اعضا بسیار مهم است اینکه اعضاء کارآفرین باشند و اینکه نوآوری داشته باشند.
دکتر عشقی با اشاره به تشکیل کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال در اتاق تهران گفتند که ایران در حال حاضر تمامی شرایط لازم برای بقای اقتصادی در شرایط استاتیک را از دست داده است. تاکنون اکثر منابع خدادادی و طبیعی را مصرفت کرده‌ایم و بسیاری از ظرفیت‌های  استاتیک شناخته شده نظیر آب و خاک و هوا دیگر قابلیت پاسخگویی به نیازهای توسعه کشور را ندارند. به این دلیل بحث نوآوری بسیار اهمیت پیدا می‌کند. نوآوری می‌بایست در تمامی عرصه های اقتصادی گسترش یابد. چالش و مشکل ما در اقتصاد فقدان نوآوری است و به این دلیل در دهه‌های گذشته کشور را به نحو نامناسبی اداره کرده‌ایم. ایشان توصیه کردند که به جای تمرکز بر رگولاتوری بهتر است روی کارآمدی حاکمیت تکیه کنیم. ماموریت کانون می‌بایست این باشد که نسخه‌ای برای افزایش کارآمدی حکومت تهیه و عرضه نماید. مشکل دیگر ما نبود جریان مولد اندیشه در کشور است.  کانون موقعی می‌تواند اثر گذار و نقش آفرین باشد که مولد جریان اندیشه در کشور بشود. به اعتقاد ایشان کانون بخوبی از عهده این کار برمی‌آید.
آقای دکتر عشقی پیشنهادات خود را به نحو زیر خلاصه کردند. اول آنکه کانون ضمن حفظ هسته قدرت اولیه خود، حوزه عملکرد خود را توسعه دهد. مثلاً تعداد اعضای خود را از ۳۰ عضو کنونی به ۸۰۰ عضو تا پایان سال افزایش دهد. دوم آنکه بحث کارآفرینی متکی بر نوآوری را به طور جدی مطرح و روی آن تبلیغ کند. جامعه ایران به شنیدن حرف جدید نیاز دارد. توصیه سوم همکاری تنگاتنگ با مرکز نوآوری اتاق تهران است. این مرکز آماده همه گونه همکاری در این زمینه می‌باشد. به بیان ایشان اگر مایلید شخص دیگری از طرف کانون عضو شورای راهبردی مرکز نوآوری شود نماینده خود را معزقی نمایید. به باور ایشان کانون می‌بایست رسالت معلمی تولید جریان اندیشه در کشور را به عهده بگیرد. ایشان از اعضای کانون خواستند که مجموعه نیازمندی‌ها و چتر حمایتی مورد نیاز خود را به اتاق اعلام نمایند. نکته دیگر ضرورت راه اندازی کمیسیون اقتصاد نوآوری در داخل کانون می‌باشد. یکی دیگر از حوزه های هم افزایی همکاری با مدرسه تکاپو است که آقای دکتر علی زواشکیانی از فارغ‌التحصیلان صنعتی شریف مسئولیت معاونت علمی آنرا به عهده دارند. در این زمینه دوره های آموزشی مشترکی می‌تواند طراحی شود و از این طریق راه برای ارایه خدمات به اعضای کانون فراهم شود.
در ادامه جلسه آقای دکتر ملکی بر اطلاع رسانی وسیع  و موثر کانون در جهت توسعه تعداد اعضا تاکید نمودند. به نظر ایشان تشکل‌های زیادی وابسته به اتاق بازرگانی هستند که اعضای آنها پتانسیل پیوستن به کانون را دارند. لذا بهتر است با ارسال دعوت نامه اعضای حقوقی این تشکل ها را به عضویت در کانون تشویق کنیم.
آقای حبیبی در این جلسه پیشنهادی را مبنی بر تشکیل باشگاه صدساله‌ها مطرح کردند که بسیار مورد استقال حاضرین قرار گرفت. مفهوم این کار این است که شرکت‌های عضو این باشگاه متعهد شوند که عمر بنگاه خود را به صد سال و پیشتر افزایش دهند. اینکار نیاز به مقدمات و تمهیدات زیادی در زمینه آموزش، توانمندسازی، افزایش سرآمدی و غیره دارد که می‌تواند در دستور کار باشگاه قرار گیرد. پیشنهاد دیگر ایشان حمایت شرکت‌های بزرگ از طریق شبکه سازی میان بنگاه‌های کوچک و کمک به آنها برای توسعه کسب و کار می‌باشد.
آقای زهرایی نیز در خاتمه با اشاره به آینکه اتاق بازرگانی بحث اقتصاد نوآوری و کارآمدی را دنبال می‌کند طبیعتاً سازماندهی مطلوب و و افزایش کارآمدی نظام اداری اتاق بسیار در پیشبرد این هدف موثر است. ایشان ضمن بیان  تجربیات قبلی در این زمینه بیان کردند که اینکار می‌تواند به عنوان یک پروژه مطالعاتی مشترک میان اتاق و کانون تعریف شود. در ادامه آقای دکتر عشقی از این پیشنهاد استقبال کردند و قرار شد پیگیری‌های لازم در این خصوص صورت گیرد.

لینک کوتاه :
به اشتراک بگذارید:
اطلاعات تماس
تهران- خیابان میرزای شیرازی- خیابان میرزا حسنی- پلاک ۱۸- ساختمان شماره ۳ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران (خانه تشکل‌ها) طبقه سوم- واحد ۳۱۳
کانون کارآفرینی استان تهران
کانون کارآفرینی استان تهران به عنوان یک تشکل در زیرمجموعه مدیریت امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تشکیل شده است.