کد خبر: ۲۱۳۳ تاریخ انتشار : ۲۹-۰۵-۱۴۰۱ - ۹:۵۰ 2,083

معاون وزیر صمت: دولت آیین‌نامه جدید برای تسهیل رفع تعهدات ارزی تصویب می‌کند

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم‌اکنون آیین نامه‌ای در دولت برای تسهیل رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان در حال تصویب است که بر این اساس چند درصد میزان بازگرداندن ارز حاصل از صادرات را کاهش می‌دهد.

به گزارش واحد اطلاع رسانی کانون به نقل از ایرنا، سید مهدی نیازی در دیدار با اعضای تشکلهای بخش خصوصی خراسان رضوی در مشهد افزود: در این آیین نامه نسبت ۱۰۰ درصد الزام بازگشت ارز حاصل از صادرات کالا توسط صادرکننده به ۹۰ درصد کاهش یافته و حتی ۱۰ درصد هم کاهش در مورد برخی کالاهای صادراتی در ارتباط با برخی کشورها در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: قانون بانک مرکزی می گوید که ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات باید به کشور بازگردد، اما وزارت صمت تلاش کرد تا این عدد را کاهش دهد که حتی در مقاطعی تا ۸۰ درصد نیز کاهش یافته است، به نحوی که صادرکننده بتواند ۱۰ تا ۲۰ درصد از ارز حاصل از صادرات کالایش را برای خود نگه دارد تا به مثابه یارانه ای باشد که صادرکننده از آن برای جبران هزینه های بازاریابی یا پرداخت حضور در نمایشگاه ها بهره می‌گیرد.

نیازی بیان کرد: در ارتباط با کاهش بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، محل مذاکره زیادی وجود دارد که این مباحث در کمیته اقدام ارزی که در سازمان توسعه تجارت تعریف شده است، قابل بررسی بوده و می توان نسبت ۱۰۰ درصد بازگرداندن ارز حاصل از صادرات را برای یک سری کالاها در برخی کشورها کاهش داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص تامین زنجیره مالی گفت: از سال گذشته برای رفع مشکل صادرکنندگان در رفع تعهد ارزی، سیاستهای جدیدی تهیه و در آبان ماه ابلاغ شد و جزو اولین مصوبات دولت سیزدهم بود تا در بخش واردات و رفع تعهدات صادراتی تسهیل ایجاد کند و چالشها در این بخش را مرتفع سازد.

لینک کوتاه :
به اشتراک بگذارید:
اطلاعات تماس
تهران- خیابان میرزای شیرازی- خیابان میرزا حسنی- پلاک ۱۸- ساختمان شماره ۳ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران (خانه تشکل‌ها) طبقه سوم- واحد ۳۱۳
کانون کارآفرینی استان تهران
کانون کارآفرینی استان تهران به عنوان یک تشکل در زیرمجموعه مدیریت امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تشکیل شده است.