کد خبر: ۳۲۴۵ تاریخ انتشار : ۱۸-۰۴-۱۴۰۲ - ۲۰:۳۵ 421
یک کارآفرین جوان:

شرایط سخت است، اما باید از یک‌جایی شروع کرد

یک کارآفرین جوان بر این باور است: برخی بر این باورند به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب، امکان کار کردن در ایران وجود ندارد در حالی‌که ما هم در این شرایط کشور مشغول به کار هستیم. آنقدر به خاطر شرایط مدیریتی کشورمان دلیل و بهانه داریم که عذاب وجدانی برای انجام ندادن کار نداشته باشیم، ولی باید از یک جایی شروع کرد.

به گزارش خبرنگار کارآفرین‌نیوز، سومین نشست تخصصی انتقال تجربه کانون کارآفرینی استان تهران با عنوان «چهار کارآفرین؛ چهار تجربه» در این کانون برگزار شد.

حسین محمدخان، موسس و مدیرعامل شرکت «بارمان تجارت ایلیا» در این نشست تخصصی درباره کارآفرینی و رهبری سازمانی سخنرانی کرد و اظهار داشت: در ۱۹ سالگی در عرصه واردات لوازم آرایشی فعالیت داشتم و زمانی که در جمع واردکنندگان این صنف قرار می‌گرفتم همیشه اضطراب و ترس با من همراه بود. در ۲۴ سالگی قصد داشتم عضو انجمن واردکنندگان خودرو شوم اما اساسنامه این انجمن ۲ شرط داشت؛ نخست دارا بودن بیش از ۳۰ سال سن و دوم داشتن سه سال سابقه واردات خودرو اما من هیچ‌کدام از این ۲ شرط را نداشتم ولی می‌خواستم در جمع اعضای هیأت مدیره این انجمن حضور داشته باشم.

وی ادامه داد: با عملکردی که از خودم نشان دادم، حضور زیاد در انجمن و فعالیت در واردات خودرو، بالاخره عضو ناظر هیأت مدیره انجمن واردات خودرو شدم. من نه نخبه هستم و نه هوشی بیشتر از دیگران دارم، حتی در دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران هم تحصیل نکردم اما همیشه سعی کردم متعهد به ارزش‌هایم باشم و اقدام متعهدانه انجام بدهم. هم اکنون در حرفه ساختمان‌سازی فعال هستم اما قبل از شروع، هیچ دانش و تجربه‌ای در این زمینه نداشتم در حالی که داشتن علم برای شروع کار مهم است اما آنقدر ضروری نیست که شما کارتان را شروع نکنید.

مدیرعامل شرکت بارمان تجارت ایلیا با بیان اینکه این شرکت هم اکنون سه کارخانه تجهیزات پزشکی دارد، تأکید کرد: در حالی این سه کارخانه را تجهیز کرده‌ام که درس این کار را نخوانده‌ام. گاهی اوقات مدیران و کارآفرینان به قدری کار را سخت می‌کنند که دیگر آن را انجام نمی‌دهند. برخی افراد به خاطر وجود مافیا وارد خیلی از شغل‌ها نمی‌شوند؛ البته منکر این نیستم که مافیا مشکل ایجاد می‌کند اما نه برای کسی که قصد شروع کار جدیدی دارد و هنوز سهم عمده بازار را از آن خود نکرده است. موضوع مافیا بهانه کوچک برای کسانی است که نمی‌خواهند کار خود را شروع کنند.

اهمیت رهبری در کارآفرینی

این کارآفرین جوان در ادامه سخنانش به سختی‌هایی که در میانه راه متحمل شده اشاره کرد و گفت: در مسیری که طی می‌کنم، آموخته‌ام به سمت دردها متمایل شوم تا آن دردها تبدیل به رنج نشود. در زندگی ۲ انتخاب بیشتر نداریم یا از خواب و استراحت‌مان بزنیم و درد صبح زود از خواب بیدار شدن را تحمل کنیم یا دچار رنج نداشتن سلامت باشیم یا رنج پوچی، بی‌سوادی و بی تجربه‌گی را تحمل کنیم. بنابراین اگر به سمت درد نرویم به سمت رنج می‌رویم.

محمدخان درباره موضوع رهبری در کارآفرینی، خاطرنشان کرد: رهبری در کارآفرینی مسأله بزرگی است و ریشه در اجداد ما دارد. زمانی که اجداد ما تصمیم گرفتند به صورت گروهی برای تأمین امینت‌شان زندگی کنند، یک رهبر، قبیله یا دهکده را هدایت می‌کرد. رهبر کسی بود که بهتر می‌جنگید و از خانواده و قبیله دفاع می‌کرد و قوی‌تر بود. میل به رهبری در همه افراد وجود دارد؛ رهبری فقط مختص به سازمان و خانواده نیست بلکه به جامعه مربوط می‌شود. اگر می‌خواهیم رهبران خوبی باشیم و پیروان خوبی داشته باشیم خودمان هم باید کنار آنها رشد کنیم.

این کارآفرین جوان با اشاره به تفاوت‌های بین رهبری و مدیریت، اظهار داشت: رهبر، پیرو و مدیر، کارمند دارد؛ پیرو با میل به حرف رهبر گوش می‌کند و این موضوع برای سازمان خیلی مهم است. شما می‌توانید رهبری اپل را در صنف خود ببینید. کسانی که با اپل کار می‌کنند همزمان با رونمایی از مدل جدید گوشی آیفون، بدون اینکه امکانات آن را با موبایل‌های سایر برندها مقایسه کنند، گوشی جدید اپل را می‌خرند.

در شرایط فعلی کشور هم می‌توان کار کرد

محمدخان درباره اهمیت ارتباط مناسب مدیر با کارمندان، تأکید کرد: گاهی اوقات خسته می‌شویم و می‌گوییم با کارمندان‌مان خوب بودیم اما آنها متوقع شدند. کارمند و کارگر در پیشرفت سازمان نقش مهمی دارند و به نظر من تنها راه تعالی، توالی است. با یک بار تقدیر کردن از کارمندان، رهبر و مدیر خوبی نمی‌شویم و این کار فقط در توالی نتیجه‌بخش است و برآیند آن به پیشرفت سازمان‌تان کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت بارمان تجارت ایلیا، گفت: مدیران و رهبران باید با کارمندان و کارگران در ارتباط باشند تا آنها احساس دیده شدن و تأثیرگذار بودن داشته باشند و با کارمندان‌شان رابطه دوستانه برقرار کنند. حتی با برگزاری جلسات صمیمانه از چشم‌اندازهای‌شان برای آنها بگویند؛ درباره مشکلات‌شان با پرسنل حرف بزنند و با آنها ارتباط برقرار کنند.

وی با طرح این سوال که مدیران دست نیافتنی چگونه باید پرسنل متعهد داشته باشند، بیان کرد: کارمندان باید بدانند جایی کار می‌کنند که به مردم خدمت می‌شود و بدانند کارشان اخلاقی است.

لینک کوتاه :
به اشتراک بگذارید:
اطلاعات تماس
تهران- خیابان میرزای شیرازی- خیابان میرزا حسنی- پلاک ۱۸- ساختمان شماره ۳ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران (خانه تشکل‌ها) طبقه سوم- واحد ۳۱۳
کانون کارآفرینی استان تهران
کانون کارآفرینی استان تهران به عنوان یک تشکل در زیرمجموعه مدیریت امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تشکیل شده است.