کد خبر: ۳۷۶۸ تاریخ انتشار : ۲۳-۰۶-۱۴۰۲ - ۲۳:۲۸ 489

همه می‌توانند کارآفرین باشند

چهار کارشناس حوزه رسانه و کارآفرینی بر این باور هستند که همه می‌توانند کارآفرین باشند اما باید شروط و الزام‌های آن فراهم شود و اینکه رشد و بالندگی کارآفرینی در ایران نیازمند سازگاری و تعامل سازنده با دنیا است.

به گزارش خبرنگار کارآفرین نیوز، هفتمین نشست تخصصی کانون کارآفرینی استان تهران روز چهارشنبه (۲۲ شهریورماه) با حضور متخصصان و فعالان حوزه رسانه و کارآفرینی برگزار شد.

رسانه و اثرگذاری آن بر کارآفرین

در ابتدای این نشست، علی نقیب، رییس هیأت مدیره کانون کارآفرینی استان تهران در سخنانی با اشاره به اثرگذاری رسانه‌ای در کارآفرینی، اظهار داشت: اثرگذاری رسانه‌ای ایران در کارآفرینی موضوع مهمی است، چرا که رسانه‌ها نقش مهمی در همه جوانب جامعه دارند و کارآفرینی یکی از این جوانب است.

وی با بیان اینکه تفکرهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی با رسانه‌ها شکل می‌گیرند، ادامه داد: در ۲۰ سال گذشته، نوع رسانه‌ها و ارتباطات نوین، همچنین نوآوری‌های جدیدِ در خدمت رسانه‌ها، نقش پر رنگ‌تری ایفا کرده‌اند. وقتی اثرات فناوری‌های نوین در خدمت رسانه است، رسانه اثرات زیادی در رفتار و فرهنگ جامعه می‌گذارد.

نقیب درباره اثرگذاری رسانه در کارآفرینی، گفت: رسانه‌ها در امید دادن و تشویق نقش دارند و باید چنین اثری هم بر کارآفرین داشته باشند، چون کسب و کار و کارآفرینی، کار ساده‌ای نیست.

رییس هیأت مدیره کانون کارآفرینی استان تهران در ادامه سخنان خود، دیگر نقش رسانه را اثرگذاری در نسل جوان هم دانست.

وی همچنین افزود: رسانه‌ها می‌توانند به ارائه ارتباطات، اطلاعات و آموزش‌های لازم به کارآفرینان بپردازند و به آنها در کارآفرینی کمک کنند. رسانه‌ها با شفاف‌سازی که دارند، چراغ راه کارآفرینان‌اند.

رییس هیأت مدیره شرکت بهداشتی «دکتر عبیدی» همچنین به نقش رسانه‌ها در هم‌افزایی کارآفرینان اشاره کرد و اظهار داشت: اگر می‌خواهیم ارتباط بین کارآفرینان را افزایش دهیم، باید اثرات رسانه‌ها را بیشتر کنیم و نقش رسانه‌های اقتصادی را پر رنگ‌تر می‌دانم. برخی بر این باورند چون رسانه‌ها تحت تاثیر مسائل سیاسی هستند، امکان ایفای نقشی در کارآفرینی ندارند.

همه ما می توانیم کارآفرین باشیم

در ادامه این نشست، ستار محمدی، سردبیر پایگاه خبری کارآفرین‌نیوز و پژوهشگر حوزه کسب و کار درباره گفتمان کارآفرینی، خاطرنشان کرد: در زندگی روزمره، در نوشته‌ها و مباحث خانوادگی، حرف‌هایی درباره کسب و کار و کارآفرینی بیان می‌شود و این جملات و گزاره‌ها، گفتمانی درباره کارآفرینی شکل می‌دهد.

وی رسانه‌ها را پیوسته در حال گفتمان‌سازی دانست و ادامه داد: سوژه‌هایی مانند تولید، برجام، تورم و مسکن را در نظر بگیرید که پیوسته درون رسانه‌ها مطرح می‌شود و گفتمان‌های مختلفی شکل می‌گیرد که گاهی مکمل و هم‌راستا هستند و گاهی نیز در تضاد و تقابلند.

وی ادامه داد: تغییر و تحولات دو قرن اخیرٰ به ویژه قرن گذشته گفتمان کار در ایران را دچار دگرگونی کرده، طوری که از کارگری به کارمندی و در نهایت در ۲۰ سال اخیر به کارآفرینی رسیده است.

به گفته محمدی، گفتمان کارآفرینی هم اکنون در رسانه‌ها در حال شکل‌گیری است. مباحثی که حول و حوش کارآفرینی در رسانه‌ها منتشر می شود، گاه از اصل کارآفرینی دور می‌شود و چیزی که در ذهن ایرانیان شکل گرفته این است که کارآفرینی یعنی خوداشتغالی؛ در صورتی که کارآفرینی، خوداشتغالی نیست.

وی با بیان اینکه همه ما می‌توانیم کارآفرین باشیم به شرطی که شرایط آن فراهم باشد که البته برای همه فراهم نیست تإکید کرد: امروزه ضرورت دارد به آسیب‌شناسی گفتمان کارآفرینی پرداخته شود. تا بتوان کارآفرینی را به عرصه‌ای برای توسعه و تعالی جامعه تبدیل کرد.

شرط جان گرفتن کارآفرینی در ایران چیست؟

به گزارش کارآفرین نیوز، محمدصادق جنان‌صفت، سردبیر سایت ساعت ۲۴ با شرکت در این نشست تخصصی، کارآفرینی را زیرمجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی دانست و مهمترین و اصلی‌ترین نیاز برای هر فعالیت اقتصادی را وجود نهاد آزادی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه بدون نهاد آزادی، فعالیت‌ها ساکن، بدون بالندگی و در خود فروتپیده می‌شود، تأکید کرد: بر اساس تجربیات جهانی در سده اخیر، هر جا نهاد آزادی، فرصت تبلور و بروز بیشتری داشت، کارآفرینان بیشتر و کامیاب‌تری ظهور و بروز کردند. بزرگ‌ترین کارآفرینان جهان، بزرگ‌ترین بنگاه‌های تکنولوژی و ۱۰ شرکت اول دنیا در آمریکا قرار دارند.

جنان‌صفت، شرط جان گرفتن کارآفرینی در کشور را بارور کردن درخت آزادی و ریشه‌دارتر کردن آن مطرح کرد.

این کارشناس حوزه رسانه، صلح و تجارت را الزامی دیگر در کارآفرینی دانست و خاطرنشان کرد: با نگاهی به تاریخ معاصر، می‌بینیم بعد از جنگ دوم جهانی، در اروپا جنگی رخ نداد. بعد از پایان جنگ، خردمندان دنیا نظم جدیدی برای جهان برپا کردند و نخستین گام‌شان این بود که موافقت‌نامه عمومی تعرفه و تجارت با عنوان سازمان تجارت جهانی تعریف کردند. آنها متوجه شدند اگر با هم تجارت کنند و آشتی باشند، بیشتر کار می‌کنند. کشوری که نتواند تجارت کند گلوله و توپ شلیک می‌کند.

رییس شورای سیاستگذاری روزنامه جهان صنعت، به ذهن خصوصی به عنوان دیگر الزام کارآفرینی اشاره کرد و ادامه داد: ما به ازای ذهن خصوصی را در وابسته نبودن به کمک‌های دولتی تعریف می‌کنم. کارآفرینی که این ذهن خصوصی را نداشته و بریدگی از نهاد قدرت را در ذهن و دلش پرورش نداده باشد، به جلو حرکت نمی‌کند. شاید با رانت، به جلو هدایت شود اما آن را اصیل نمی‌دانیم.

وی گفت: اگر بخواهیم کارآفرینی در ایران، بیش از چیزی که هست شکل بگیرد و بالنده شود، باید ارزشمندی کارآفرینان در جامعه بیشتر مطرح شود. افراد کارآفرین و ثروتمند در جوامع پیشرفته مورد احترام جامعه قرار دارند و جوانان می‌خواهند مثل زاکربرگ و ایلان ماسک باشند. رییس‌جمهوری که در آمریکا رأی مردم را جذب می‌کند، قبل از هر چیز با این چهره‌ها جلسه برگزار می‌کند.

به گفته جنان‌صفت، برای داشتن کارآفرینیِ شادی‌آفرین، باید با دنیا سازگار باشیم نه اینکه به دنبال نابرابری و حسرت برویم. تا وقتی سازگاری نباشد این اتفاق در هیچ کشوری از جمله ایران رخ نمی‌دهد و جریان کارآفرینی درست نمی‌شود.

شبکه های اجتماعی، رسانه نیستند

سخنران پایانی هفتمین نشست تخصصی کانون کارآفرینی استان تهران رضا قربانی، بنیانگذار کارخانه نوآوری بود.

وی گفت: هر فعالیتی که بستر و پیامی را منتقل می‌کند، رسانه است و هم اکنون ۲۵۰ نوع رسانه داریم. در حال حاضر، دسته‌بندی به نام تلویزیون یا روزنامه نداریم بلکه نقطه تماس داریم. نقطه تماس می‌تواند دیجیتال، چاپ، شبکه‌های اجتماعی، ویدیو و پادکست باشد. اگر رسانه را در فضای دیجیتال خلاصه کنیم، آن را باید چارچوب‌هایی بدانیم که به ما تحمیل می‌شود.

این فعال حوزه رسانه ادامه داد: در دنیای دیجیتال، بازگشت به دکه‌های روزنامه فروشی از بین رفته است و دیگر بر نمی‌گردد اما رسانه از بین نرفته و در دنیا هم این ریزش را داشتیم.

قربانی در بخش دیگری از سخنرانی خود، شبکه‌های اجتماعیِ بازیگران و بازیکنان معروف را رسانه ندانست و خاطرنشان کرد: اگر بازیکنی مثل کریستین رونالدو در اینستاگرام دنبال‌کننده چند صد میلیونی دارد به معنای رسانه بودن اون نیست. این شاخص‌های اشتباه را نباید با شاخص‌های تاثیرگذاری، اندازه بگیریم؛ به عبارت دیگر نباید تأثیرگذاری را با رسانه یکی بگیریم.

وی شبکه‌های اجتماعی را یک بستر برای رسانه دانست.

 

لینک کوتاه :
به اشتراک بگذارید:
اطلاعات تماس
تهران- خیابان میرزای شیرازی- خیابان میرزا حسنی- پلاک ۱۸- ساختمان شماره ۳ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران (خانه تشکل‌ها) طبقه سوم- واحد ۳۱۳
کانون کارآفرینی استان تهران
کانون کارآفرینی استان تهران به عنوان یک تشکل در زیرمجموعه مدیریت امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تشکیل شده است.