کد خبر: ۴۲۲۰ تاریخ انتشار : ۰۱-۱۱-۱۴۰۲ - ۲۲:۰۳ 575

حضور مهمانان ویژه در جلسه سی و چهارم هیأت مدیره

جلسه شماره ۳۴ هیأت مدیره کانون کارآفرینی استان تهران در روز یکشنبه ۱۰ دی ماه ۱۴۰۲ با حضور چند مهمان از وزارت صمت،‌ اتاق بازرگانی تهران و شرکت مادیران برگزار شد و در خصوص مباحث مختلف مورد علاقه بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

جلسه هیأت مدیره با حضور آقای مهندس علی نقیب رئیس هیأت مدیره، آقای مهندس بهروز حبیبی نایب رئیس هیأت مدیره، خانم مهندس معصومه خیراللهی عضو هیأت مدیره، آقای مهندس حسین ریاضی اصفهانی عضو هیأت مدیره، آقای محمد امین محمدخان بازرس علی البدل و آقای محمد زهرایی دبیر کانون به همراه مهمانان مدعو آقای دکتر امیر حسین اسدی مدیر کل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت، آقای دکتر علامرضا ملکی مدیر و خانم مریم زارع کارشناس امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی تهران و آقای مهندس مهدی کرمی، مدیر عامل شرکت مادیران برگزار شد.

آقای نقیب در شروع جلسه ضمن معرفی حاضرین در جلسه، به مهمانان جلسه آقایان امیر حسین اسدی، مهدی کرمی و غلامرضا ملکی و خانم مریم زارع خوشامد گفتند.

نظر به آنکه آقای مهندس کرمی به عنوان مدیر عامل شرکت مادیران جدیداً به عضویت کانون درآمده اند ایشان توضیحاتی در خصوص خودشان و فعالیت های شرکت مادیران شامل فعالیت های CSR آن مجموعه ارایه دادند. ایشان همچنین آمادگی خود را برای همکاری با طرح های توسعه‌ای مطروحه در جلسه اعلام کردند.

آقای زهرایی برای آشنایی مهمانان چکیده ای از فعالیت های کانون طی دو سال گذشته را ارایه کردند. در این مدت جمعاً ۱۹ نشست تخصصی و انتقال تجربه برگزار شده که اتاق بازرگانی تهران در برگزاری چند نشست‌ اخیرا مشارکت داشته است. طی این نشست‌ها نسبت به شناسایی و شبکه سازی با حدود ۷۰ سخنران صاحب نظر اقدام شده و با ایجاد باشگاه کانون کارافرینی در واتساپ شبکه ای متشکل از حدود ۱۰۰۰  عضو فراهم شده است.

آقای ریاضی با توجه به حضور آقای دکتر اسدی در جلسه پیشنهاد کردند که پروتکل همکاری دوجانبه میان کانون و وزارت صمت در زمینه علایق مشترک ایجاد شود بطوریکه کانون در فعالیت های خود نظیر برگزاری نشست های دوره‌ای نیازها و انتظارات وزارت صمت در زمینه روانشناسی توسعه کسب و کار را در مد نظر داشته باشد و وزارت صمت هم در رفع نیازمندی ها و انتظارات اعضای کانون نظیر صدور مجوزها و پروانه های فعالیت تسهیلاتی ایجاد کند.

خانم خیراللهی بیان کردند که اخیراً جلسه‌ای با خانم حاجی سرداری از فارغ‌التحصلان دانشگاه شریف داشته اند و ایشان پروژه همکاری با دانشگاه شریف برای اشتغالزایی فارغ‌التحصیلان در صنعت و پروژه احیای کارخانجات کشور را مطرح کرده اند. به بیان ایشان حدود ۵۰ هزار واحد صنعتی کشور ظرفیت خالی دارند و یا به تعطیلی کشانده شده‌اند.

آقای حبیبی با اشاره به طرح احیای ظرفیت خالی کارخانجات بیان کردند که احیای ظرفیت به تنهایی کافی نیست و می‌بایست قبل از آن زنجیره ارزش در صنایع مختلف ایجاد شود. به بیان ایشان در صنعت خودرو فعالیت های خوبی در زمینه ایجاد زنجیره تامین و زنجیره ارزش صورت گرفته بطوریکه در بهمن ماه قرار است نمایشگاهی در خصوص تولید قطعات خودرو برگزار شود.

آقای اسدی پیشنهادات مختلفی را برای توسعه فعالیت کانون ارایه کردند:

۱- در خصوص پروژه احیای ظرفیت خالی کارخانجات بیان داشتند هم اکنون ۱۲ هزار کارخانه داریم که خوابیده و ۵۰ هزار کارخانه زیر ظرفیت خود کار می‌کنند. احیای این کارخانجات از طریق تزریق پول از طریق دولت و یا فعالیت های مشاوره ای دانشگاهیان قابل انجام نیست و پیشنهاد ایشان این است که کانون ابتکار عمل را به عهده گیرد و کنسرسیوم‌های احیای صنایع را راه بیاندازد. به نظر ایشان خود صنایع ذیصلاح ترین مرجع برای حل معضلات هستند.

۲- در حوزه نیروی انسانی مرکز ساماندهی خروج ایرانیان یا صادرات نیروی کار بنیان گذاری شود. هدف این طرح هدفمندسازی مهاجرت و برقراری ارتباط و انعقاد تفاهم نامه همکاری با ایرانیانی است که مهاجرت کرده و یا قصد مهاجرت دارند تا پس از رفتن امکان بهره‌مندی از توانمندی‌های آنان در زمینه‌های علمی،‌ فنی و مالی برای کمک به رفع کاستی‌های کشور در زمینه انتقال دانش فنی، آموزش، تدریس و مشاوره فراهم شود.

۳- توصیه می‌شود شاخه دانشجویی و دانش آموزی کانون ایجاد شود و از جمله برخی جلسات کانون در دانشگاه ها و یا مدارس با حضور دانشجویان و دانش آموزان برگزار شود. همچنین دانشجویان و دانش آموزان می‌توانند به برخی جلسات کانون دعوت شوند. این حرکت می‌تواند موجب تحول بزرگی در نظام آموزشی شود.

۴- هم اکنون مبحث مسئولیت اجتماعی شرکت ها (CSR)‌ در صنایع را دولت هدایت می‌کند. بهتر است کانون این کار را تقبل کند. یعنی کانون یک کمیته CSR داشته باشد به طوریکه بودجه های CSR صنایع را به سمت توانمندسازی و پرورش نیروی انسانی هدایت کند. انوقت می‌شود از دانشجویان حمایت کرد و یا از کارهای واقعی و اصیل حمایت کرد.

۵- بهتر است کانون در کنار فعالیت های اجرایی و ترویجی خود نظیر برگزاری نشست ها و غیره جریان سازی رسانه‌ای کند. یعنی با تهیه محتواهای چند رسانه ای و ترجمه آنها به زبان‌های انگلیسی و عربی دایره نفوذ و تاثیر گذاری اش را گسترش دهد. تهیه فیلم های کوتاه و توزیع آن در کانالهای مختلف در استانهای کشور بسیار موثر است. وزارت صنایع حاضر است در این زمینه حمایت مالی کند.

۶- بحث دیگر تهیه محتوا و برنامه های تلویزیونی است. محتوای برنامه هایی مثل میدان کارآفرینی خرد است. کانون بیاید کارآفرینان بزرگ را جلوی دوربین ببرد. به این طریق احترام مردم در تهران و شهرستان‌ها به کارآفرینان بیشتر می شود. همچنین بهتر است محل برگزاری برنامه های TED را به اماکن عمومی نظیر سینماها و هتل ها و غیره ببرید تا برد بیشتری پیدا کند. می‌توان از بیل بوردهای شهری برای اطلاع رسانی رویدادها با تخفیف ویژه استفاده نمود. وزارت صمت آمادگی دارد از این فعالیت ها حمایت مالی کند. به طور مثال اگر این رویدادها را در هتل اسپیناس پالاس برگزار شود ما در گردآوردن مخاطبان از میان دانشجویان و معلمان با دادن تعرفه کمک می‌کنیم.

۷- جریان سازی اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی هم می‌تواند یکی دیگر از حوزه های فعالیت کانون باشد.

۸-  حوزه دیگر تهیه فیلم مستند و داستانی از زندگی کارآفرینان بزرگ است که بسیار تاثیر گذار است. از جمله شرکت های بزرگ می‌توانند بودجه CSR خود را صرف ساختن فیلم در مورد کارآفرینان کنند.

آقای نقیب مجموعه پیشنهادات آقای اسدی را بسیار راهگشا ارزیابی کردند و افزودند که در کنار این فرصت ها تهدیدهایی هم از نظر وجود برند منفی برای ایران و تبلیغات ایران هراسی وجود دارد که سرمایه گذاران داخلی و خارجی را از سرمایه گذاری در ایران باز می‌دارد. برای خنثی کردن این جو نیاز است که همه دست به دست هم دهیم و با همکاری فضا را عوض کننم. آقای اسدی پیشنهاد کردند برای بسترسازی، یک تفاهم نامه همکاری دوجانبه میان کانون و وزارت صمت منعقد شود. همچینن ایشان بیان داشتند که قرار است مصوبه ای از طرف وزارت صمت به هیأت وزیران ارجاع شود که هزینه های تبلیغاتی و فرهنگی نظیر ساخت رسانه و تیزر بین المللی و غیره برای مقابله با ایران هراسی در زمره پرداخت مالیات تکلیفی شرکت‌ها منظور شود. آقای اسدی ضمناً به برخی از سیاست های آموزشی سالهای اخیر در زمینه ترویج کسب و کار نظیر الزام درس‌ کدنویسی و همچنین آموزش بوم کسب و کار در برنامه های آموزشی دبیرستان‌ها اشاره کردند. ایشان افزودند که اخیراً با آموزش و پرورش تفاهم شده است که ۷۰۰ پژوهش سرا را به صنعت وصل کنند. همینطور می‌توانیم تعدادی از آنها را به کانون و اعضای آن وصل کنیم تا به صورت پایلوت اینکار در تهران انجام شود.

در ادامه آقای ملکی با اشاره به نظرات مطروحه در جلسه نکات زیر را بیان کردند:

۱- پیشنهادات آقای اسدی در خصوص فعال سازی بخش دانش آموزی و بخش دانشجویی با توجه به ارتباطات گسترده کانون می‌تواند عملیاتی شود و اتاق بازرگانی تهران هم آمدگی دارد از چنین طرح‌هایی حمایت مادی و معنوی کند.

۲- توصیه دیگر ایشان تهیه بانک اطلاعاتی و دایرکتوری کارآفرینان است که می‌تواند توسط کانون انجام شود تا شبکه کارآفرینان شناسایی و مجموعه اطلاعات جمع آوری شده در کتابی چاپ و منتشر شود. بهتر است در این زمینه پروژه ای تعریف و به اتاق بازرگانی پیشنهاد شود چراکه اتاق بازرگانی مایل به حمایت از چنین پروژه‌ای می‌باشد. برای اینکار می‌توان از ظرفیت تشکل های حوزه فناوری اطلاعات و اشخاص نخبه و متخصص استفاده کرد. به بیان ایشان در مراجع دولتی اطلاعات و آماری جامعی از ظرفیت صنایع وجود ندارد و حتی اگر موانع تجارت بین‌اللمل برداشته شود ما اطلاعات چندانی از ظرفیت سرمایه گذاری در بنگاه‌های اقتصادی و کارخانجات نداریم.

۳- در زمینه طرح‌های پژوهشی بهتر است از ظرفیت اتاق استفاده کنید و در جلسات از آقای دکتر دیاکو حسینی معاون بررسی‌های اقتصادی و دکتر محمود رضا طاهری معاون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران دعوت کنید. این اشخاص می‌توانند به رفع مشکلات بنگاه‌های اقتصادی کمک کنند. اتاق آمادگی دارد به طرح های پژوهشی بودجه اختصاص دهد.

۴- ما در اتاق بازرگانی با بررسی روی حدود ۳۰۰ تشکل‌ ثبت شده به ۷ زنجیره کلی مثل انرژی، ساختمان، فناوری اطلاعات، تولید و غیره‌ رسیده ایم. پیشنهاد می‌شود کانون این ۷ زنجیره را ببیند و روی آنها اشراف پپدا کند. همچنین بررسی کند که در چه زمینه هایی می‌تواند به ارتقای آنها کمک کند. اینکار همچنین می‌تواند به توسعه عضویت کانون کمک کند و محمل ارتباط با با مراکز و نهادهای دولتی را فراهم کند.

۵- در دوره جدید اتاق ماموریت جدیدی به مدیریت تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی محول شده و آن آشناکردن حوزه دانش آموزی با مفاهیم تجارت، اقتصاد و کسب و کار است. برخی شرکت‌ها برای همکاری و حمایت از این طرح اعلام آمادگی کرده اند. ایشان پیشنهاد کردند که کانون ابتکار عمل در این حوزه را به عهده گیرد چراکه اتاق از انجام این طرح حمایت می‌کند. برای اینکار قرار است مصوبه ای از طرف ریاست اتاق ابلاغ شود که آنرا بعداً برای اظهار نظر کانون خواهند فرستاد.

۶- ایشان توصیه کردند که ملاقاتی با آقای علی آقامحمدی صورت گیرد و مواردی از مشکلات شرکت‌های عضو که پروژه‌‌های نیمه تمام دارند و یا پروژه‌هایی دارند که امکان افزایش تولید، افزایش اشتغال و ارزآوری دارد به ایشان منعکس شود. به بیان ایشان آقای دکتر فیروزی دبیر کارگروه مربوطه هستند.

۷-  کانون کارآفرینی بررسی کند که کدام نهادهای  دولت مثل وزارت کار،‌ وزارت صمت و غیره متولی کارآفرینی است. انتظار این است که کانون حداقل مسئولیت کارآفرینی استان تهران را به عهده بگیرد و برای اینکار از تسهیلات دولتی تخصیص یافته به این حوزه بهره برداری کند. مسائلی مثل فرهنگ سازی، اجرای رویدادهای ملی و اهدای جوایز کارآفرینی و غیره از جمله فعالیت هایی است که توسط نهادهای مختلف انجام می‌شود اما کانون می‌تواند نقش محوری در هماهنگی و ساماندهی آنها ایفا کند.

۸- نکته آخر اینکه در توسعه عضویت به اتاق کمک کنید چرا که در این دوره مدیریت اتاق تعهد شده است که اعضای اتاق به ۶۵ هزار عضو افزایش یابد. کانون می‌تواند مسئولیت جذب سهمی از این اعضا را به عهده گیرد و در زمینه جذب اعضای جدید برای خود و اتاق بازرگانی بازاریابی کند.

آقای نقیب ضمن تشکر از طرح های پیشنهادی آقای ملکی، بیان کردند که کانون مایل است هاب پیشبرد طرح های اتاق بازرگانی شود و لذا این پیشنهادات را در جلسات آینده هیأت مدیره کانون بررسی خواهد کرد. ایشان ضمناً خواستار تداوم و گسترش حمایت اتاق از کانون شدند و از جمله حمایت‌های مورد نیاز تداوم استفاده کانون از دفتر فعلی در خانه تشکل‌ها می‌باشد. آقای ملکی پیشنهاد کردند که قبل از پایان دوره نامه‌ای در این خصوص برای آقای دکتر نجفی عرب ریاست اتاق ارسال شود.

آقای ریاضی توصیه کردند که مدیریت اتاق بازرگانی برنامه بازدید از تشکل‌ها و شرکت‌های عضو آنها را در برنامه کار خود قرار دهد چرا از این طریق امکانی برای دیده شدن برای آنها فراهم می‌شود. به بیان ایشان بخش خصوصی نباید همیشه چشم انتظار بازدید مقامات دولتی باشد و اتاق بازرگانی می‌تواند می‌تواند تاحدی این خلا را پر کند و ابتکار عمل در این زمینه را به عهده گیرد. آقای ملکی بیان کردند که سیاست اتاق در دوره جدید تغییر یافته و آقای دکتر نجفی عرب رئیس اتاق تهران بازدید از تشکل ها و شرکت های عضو را در برنامه هفتگی خود قرار داده اند.

آقای ریاضی وجود تشکل‌های موازی در کشور را عارضه مهمی دانستند که باعث سوء استفاده برخی تشکل‌های صوری و غیرواقعی می‌شود. دلیل این امر وجود مراکز متعدد برای صدور مجوز در دولت است. آقای ملکی بیان داشتند که ساماندهی این امر طبق قانون بهبود فضای کسب و کار به اتاق بازرگانی ایران سپرده شده است که البته اتاق ایران هم به دلیل درگیری‌ های خاص خود پیشرفت چندانی دراین زمینه نداشته است.

آقای ملکی خواستار تقویت پروسه عضوگیری و افزایش تعدادی اعضای کانون شدند چرا که از این طریق اعتبار، نفوذ و قدرت کانون برای مذاکره و گرفتن امکانات افزایش می‌یابد. آقای نقیب خواستار توجه جدی به بحث افزایش تعداد اعضا شدند و خواستار شدند که این موضوع در دستور کار جلسه آینده هیأت مدیره قرار گیرد تا راهکارهای اجرایی ان مشخص شود.

لینک کوتاه :
به اشتراک بگذارید:
اطلاعات تماس
تهران- خیابان میرزای شیرازی- خیابان میرزا حسنی- پلاک ۱۸- ساختمان شماره ۳ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران (خانه تشکل‌ها) طبقه سوم- واحد ۳۱۳
کانون کارآفرینی استان تهران
کانون کارآفرینی استان تهران به عنوان یک تشکل در زیرمجموعه مدیریت امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تشکیل شده است.