جلسه شماره چهل و نهم هیأت مدیره کانون کارآفرینی استان تهران در تاریخ ۱۱ دی ۱۴۰۳ در ساختمان شماره ۳ اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. در این جلسه مستندات برنامه راهبردی دوره قبل کانون مورد بررسی قرار گرفت.
جلسه هیأت مدیره شماره ۴۹ هیأت مدیره با حضور خانم معصومه خیراللهی و آقایان علی نقیب، بهروز حبیبی، حسن فروزان فرد، مهرداد عالی پور، امین مقدم و محمد زهرایی برگزار شد.
در ابتدای جلسه خانم مهندس خیراللهی بیان کردند که در دوره جدید هیأت مدیره سه رویکرد زیر شناسایی است:
۱- رویکرد واگرا با هدف همکاری بین تشکلی در دایره ای بزرگتر از آنچه قبلا بودیم.
۲- رویکرد همگرا و نوعی “اتحاد استراتژیک با اتاق تهران” به منظور عملیاتی کردن سیاستهای اتاق تهران
۳- برندینگ کانون به عنوان مرکز تخصصی آموزشی کارآفرینی در حوزه های خاص
آقای دکتر عالی پور نظرات و نقدهای خود را در خصوص مستند نقشه راه کانون که در سال ۱۴۰۱ تهیه شده به تفصیل بیان کردند. به نظر ایشان در آن زمان کار ارزشمندی انجام شده اما در حال حاضر جوابگوی نیازهای کانون نیست و هنوز به صورت برنامه عملیاتی درنیامده است.
ایشان تاکید کردند که بهتر است کانون روی فعالیت های محدود، پرتکرار و مورد نیاز متمرکز شود.
به نظر آقای دکتر عالی پور تشکلها میتوانند ۵ دسته خدمت انجام دهند که شامل آموزش، بازرسی، رسیدگی به شکایات، حل اختلاف و مشاوره میباشد. اما فعالیت متناسب با شرایط کانون ورود به حوزه آموزش و انتقال تجربه است. در نتیجه کانون میتواند چندین کمیسیون به نام کمیسیون آموزش، کمیسیون انتقال تجربه، کمیسون توسعه کانون و کمیسیون تدوین و پایش استراتژی داشته باشد.
آقای دکتر فروزان فرد بر لزوم داشتن همکاری استراتژیک با اتاق بازرگانی تهران تاکید داشتند. اتاق تهران دو هدف توانمندی سازی اعضا و بهبود فضای کسب و کار را در برنامه کار خود قرار داده است. به نظر ایشان فعالیت های کانون میبایست همراستایی با اهداف اتاق تهران داشته باشد. از جمله امکان همکاری با مرکز آموزش، معاونت کسب و کار، مرکز داوری و مدیریت تشکلها وجود دارد و اتاق تهران در این دوره بودجه قابل توجهی را به توانمندی تشکلها اختصاص داده است.
آقای مهندس نقیب اهداف اولیه تشیکل کانون را هماندیشی و شبکه سازی برای تقویت مدیریت در کشور و نیز توجه به بحث کارآفرینی جوانان دانستند. به نظر ایشان مرور و بازبینی اهداف میبایست به یک کارگروه سپرده شود که میتواند همان کمیسیون برنامه ریزی استراتژیک باشد. ایشان اظهار امیدوار ی کردند که طرح استراتژی و ساختار طی دو ماه آینده نهایی شود.
خانم مهندس خیراللهی بیان کردند که ما در کانون فعالیت های ترویجی و آموزشی داشته ایم اما اثرات کمّی آن چندان قابل اندازه گیری نیست. از طرفی باید مشخص کنیم که مخاطبان برنامههای آموزشی ما چه کسانی هستند چرا که شرکت ها اندازه های متفاوتی دارند و عمر سازمانی آنها متفاوت است. ایشان به طور مثال با اشاره به تلفات بسیار زیادی که در برداشت و پخش میوه در کشور صورت میگیرند بیان کردند که بهتر است طیف مخاطبان و دامنه دوره های آموزشی را خیلی گسترده در نظر نگیریم و تخصصیتر کار کنیم.
آقای مهندس حبیبی بیان کردند که به علت غیرصنفی بودن کانون دامنه فعالیت کانون بسیار گسترده و سنگین است اما ما در گذشته با برگزاری نشست ها و دوره های مختلف بحثهای نویی را در جامعه مطرح کردهایم که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به نظر ایشان بهتر است در ادامه مباحث مطروحه تاکنون میزگردهای تخصصی هم برگزار کنیم تا بتوانیم با عمق بیشتری به مسایل بپردازیم.
آقای دکتر عالی پور توصیه کردند که هدایت بحثهای استراتژیک و ساختاری به کارگروه مربوطه یعنی کمیسیون برنامه ریزی استراتژیک سپرده شود و به صورت ساختارمند مباحث دنبال شود. اعضای جلسه هر یک میبایست ارایه مکتوب داشته باشند و مباحث حول مباحث مذکور متمرکز شود. به نظر ایشان بهتر است بحث روی اهداف فرعی به زمانی موکول شود که بر روی اهداف اصلی اجماع صورت گرفته باشد. به طور مثال اگر روی حوزه آموزش توافق کنیم میتوانیم در جلسات بعد جزییات و دامنه آموزش را مشخص کنیم. ایشان اظهار امیدواری کردند که برنامه های سال آینده کانون تا پایان بهمن ماه تعیین و نهایی شود.
در خاتمه این جلسه به عنوان مبحث بعد از دستور در مورد برنامه ریزی پنل و انتخاب سخنرانان نشست «پاسخ به سوالات و انتقال تجربه برندسازی» برای روز چهارشنبه ۱۹ دی ماه توافق صورت گرفت.