کد خبر: ۱۰۷۵ تاریخ انتشار : ۱۴-۱۲-۱۴۰۰ - ۷:۰۲ 516

در دومین جلسه کمیسیون ترویج و گسترش کارآفرینی بر تهیه نقشه راه این کمیسیون تاکید شد

دومین جلسه کمیسیون ترویج و گسترش کارافرینی کانون کارآفرینی استان تهران روز سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ به میزبانی گروه تانا انرژی برگزار شد. در این جلسه در خصوص نحوه تهیه نقشه راه کمیسیون توافقاتی صورت گرفت.؛

در این جلسه خانم معصومه خیراللهی و آقایان محمد حسین وزیری، امین اله حاجی رسولیها و محسن ملایی به صورت حضوری و آقایان شاهین شرقی و محمد زهرایی از طریق سامانه اسکایپ حضور داشتند.

در ابتدای جلسه آقای ملایی تجربیات دانشگاهی خود را در زمینه پرورش کارآفرینی در بین دانشجویان بیان کردند. در ادامه آقای وزیری بر لزوم تهیه نقشه راه برای کمیسیون تاکید نمودند. برای ترسیم نقشه راه می‌توانیم از افراد صاحبنظر نظیر آقای دکتر سعید سعادت،‌ مهندس مجید دهبیدی پور،‌ دکتر علینقی مشایخی و غیره در جلسات دعوت کنیم و پس از شنیدن نظر آنان به جمع بندی برسیم.

آقای حاجی رسولیها بیان کردند که ما می‌توانیم دو ماموریت را برای خودمان ترسیم کنیم اینکه میخواهیم مشکلات کلان کشور را بررسی و یکی از آنها را حل کنیم و یا می‌خواهیم یک کار عملیاتی در حوزه محدود انجام دهیم. من برای کار دوم آمادگی همکاری دارم. ایشان پیشنهاد دادند که یک کار سرمایه گذاری و کار حمایتی اولیه از کارآفرینان جوانان صورت گیرد. یعنی با کمک اعضای کانون فضای اداری با امکانات مناسب تهیه و در اختیار کارآفرینان جوان قرار گیرد. البته در کنار آن به امکانات و خدمات مربی گری برای راهنمایی آنان نیاز می‌باشد.

آقای شرقی بیان کردند که ما در کنار کارآفرینی سنتی با نوع جدیدی از کارآفرینی مواجه هستیم که آنرا نوآفرینی می‌نامیم. نوآفرینان در یک اکوسیستم فعالیت می‌کنند که ۹ عامل در آن دخیل هستند که شامل دولت و حاکمیت، موسسات سرمایه گذاری، شتاب دهنده‌ها، منتورها و مشاورین و غیره می‌شود. ما یا باید به مشکلات اکو سیستم بپردازیم و بخشی از این اکوسیستم را هدف گذاری و در آن جایابی کنیم و یا رویکرد دیگر آن است که ما به عنوان هاب اکوسیسم عمل کنیم و حلقه ارتباط میان عوامل و اجزای این اکوسیستم باشیم. به نظر ما باید یکی از این دو استراتژی را انتخاب کنیم و نقشه راه خودمان را بر اساس آن ترسیم کنیم.

آقای حاجی رسولیها در مورد فعالیت های در حال انجام در مرکز کارآفرینی و شتابدهنده دانشگاه صنعتی شریف توضیحاتی را ارایه کردند و روش کار آنها را تشریح کردند. در مرکز کارآفرینی فضای اداری را در اختیار کارآفرینان جوان و مستعد قرار می‌دهند و ۶ ماه به آنها برای توسعه ایده کسب و کارشان فرصت می‌دهند. به نقل از آقای دهبیدی پور معمولاً ۱۰ درصد آنها تبدیل به برند می‌شود، ۲۵ درصد کاملاً شکست میخورند و ۶۵ درصد بقیه در حالت برزخ سیر می‌کنند. مرکز شتابدهنده هم کمک می‌کند که ایده ها پرورانده شده و برای جلب سرمایه گذار آماده شوند. هم اکنون کل مناطق شما دانشگاه شریف به استقرار شرکت‌های مختلف اختصاص یافته است و این شرکت ها از تسهیلات مشابه پارک فناوری اسفتاده می‌کنند. همین کار در دانشگاه های دیگر مانند امیرکبیر و تهران هم صورت می‌گیرد. به اعتقاد آقای حاجی رسولیها کاری که کانون کارآفرینی می‌تواند بکند این است که مراکز مشابهی را به کمک سرمایه گذاران بخش خصوصی ایجاد کند یعنی چند شرکت عضو کانون موسسه یا شرکتی را تاسیس کنند و این موسسه ساختمانی را اجاره و در اختیار نیروهای جوان قرار دهد. علاوه برا امکانات فیزیکی این کار نیاز به تیم منتور دارد که به کارآفرینان خدمات مشاوره ارایه دهد.
اینها کارهایی است که می‌شود در بخش دانشگاهی انچام داد. در بخش دانش آموزی نیز فعالیت هایی به کمک آقای دکتر علی میرصادقی در جریان است.

آقای شرقی تجربیات خود را در زمینه ایجاد گروه کارایا بیان کردند. کارایا از چند سال پیش به صورت NGO فعالیت می‌کند. کارایا متشکل از گروهی از شرکت ها و کارافرینان قدیمی هستند که علاقمندند در زمینه سرمایه گذاری نیک اندیش فعالیت کنند. کارآفرینان جوان طرح های خود را به گروه کارایا معرفی می‌کنند و سرمایه گذاران می‌توانند بر روی طرح ها و ایده هایی که مناسب تشخیص می‌دهند به صورت مستقیم سرمایه گذاری کنند. این است که صندوق ثابتی برای این کار وجود ندارد و ساختار ثابتی هم به جز یک مدیر اجرایی و یک کارمند ندارد. در این روش سرمایه گذاران به تشخیص خود طرح ها را انتخاب می‌کنند و بر روی آنها سرمایه گذاری می‌کنند و در ادامه کار نیز کسب و کار را هدایت می‌کنند. کارایا کمیسیون‌های مختلفی نظیر کمیسیون غربالگری و کمیسیون آموزش دارد. آقای شرقی از اعضای جلسه دعوت کردند که برای آشنایی با فعالیت کارایا سه شنبه آینده در جلسه کارایا شرکت کنند.

آقای ملایی پیشنهاد دادند که در زیر کمیسیون ترویج و گسترش کارآفرینی کارگروه های مختلفی در زمینه شتاب دهنده‌ها، سرمایه گذاری و یافتن کارآفرینان تشکیل شود و کمیسیون حلقه ارتباطی میان این کارگروه‌ها باشد. این کارگروه ها عموم نهادهای فعال در زمینه کارآفرینی را شناسایی کنند و ارتباطات را برقرار کنند. به این ترتیب زمینه ارتباط و هم‌افزایی میان این نهادها فراهم می‌شود. بهتر است کلیه منابع، قابلیت‌ها و تجربیات موجود شناسایی و کمیسیون نقش حلقه ارتباطی میان آنها را بازی کند.

آقای وزیری پیشنهاد کردند که از اطلاعات جمع آوری شده در شبکه مدیران کارآفرین و کانون کارافرینی استان تهران استفاده شود و طرحی آماده سازی شود و طی یک گردهمایی به اعضای شبکه و کانون معرفی شود. به نظر خانم خیراللهی در این مطالعات بهتر است مدلهای کاری مورد استفاده توسط عموم نهادهای فعال نظیر طرح آقای شرقی یا طرح پیشنهادی آقای حاجی رسولیها استخراج و به عنوان بهروش در اختیار ذینفعان قرار گیرد. ایشان افزودند که بهتر است جلساتی با افراد صاحبنظر و فعال دیگر داشته باشیم تا شناخت بهتری از فضای کارآفرینی کشور داشته باشیم. نکته دیگر لزوم تربیت نیروهای ماهر و تربیت کارآفرین است که می‌تواند یکی دیگر از حوزه‌های قابل توجه باشد.

آقای حاجی رسولیها بر لزوم مکتوب کردن طرح کمیسیون برای گسترش کارآفرینی تاکید کردند و توصیه نمودند مجموعه مطالعات انجام شده شامل مطالعات شناخت، تحلیل‌ها و راهبردهای اتخاذ شده به صورت گزارش تهیه و پس از اخذ تاییدیه هیأت مدیره به صورت رسمی منتشر شود. این گزارش می‌تواند به هنگام گفتگو با مراجع مختلف و نهادهای طرف مذاکره مورد استناد قرار گیرد. ایشان با اشاره به مطالعات غربالگری که درسال ۱۳۹۷ برای دانشجویان سال اول دانشگاه صنعتی شریف انجام شده بیان کردند که در این مطالعات ۵۴ درصد دانشجویان نگرانی مالی خود را ابراز داشته اند و ۶۲ درصد نگران آینده شغلی خود بوده اند. به اعتقاد آقای حاجی رسولیها اگر بتوانیم با اقدامات اجرایی خاص این شاخص ها را قدری اصلاح کنیم خدمت بزرگی به دانشجویان کرده ایم.
آقای شرقی پیشنهاد دادند که کانون به عنوان تشکلی از فعالان اکوسیستم کارآفرینی در زیر مجموعه اتاق بازرگانی عمل کند. برای این کار بهتر است در زیر کمیسیون گسترش کارآفرینی چهار کارگروه شامل کارگروه سرمایه گذاری خطرپذیر(VC)، کارگروه سرمایه گذاری نیک اندیش(AI)‌،‌ کارگروه شناب دهنده‌ها و کارگروه فضای مشترک اداری (Cowork Spaces) ایجاد شود. در ایران حدود ۱۰۰ شتاب دهنده،‌ ۱۰۰۰ سرمایه گذارنیک اندیش وجود دارد ضمن آنکه انجمن VC (انجمن صنفی کارفرمایی صندوق‌ها و نهادهای سرمایه‌گذاری خطرپذیر کشور) در کشور فعال است. به بیان ایشان در ایران تشکلی برای سرمایه گذاری نیک اندیش نداریم اما در کشورهای پیشرفته تجربه تشکیل این تشکل‌ها در اتاق‌های بازرگانی وجود دارد. البته شبکه سازی منافاتی با انجام یک کار اجرایی در یک حوزه خاص ندارد و کارگروه ها در صورت نیاز می‌توانند مستقیاً به کار اجرایی مشخص در یکی از حوزه های اکوسیستم اقدام کنند.

جمع بندی
در خاتمه در مورد سناریو و برنامه کار کمیسیون گفتگو شد. پیشنهاد شد که در سه چلسه آینده از تعدادی صاحبنظر در حوزه کارآفرینی دعوت شود و نظرات آنان شنیده شود. در این راستا مقرر شد در جلسات بعد از آقایان مهندس مجید دهبیدی پور مدیر پارک فناوری شریف،‌ آقای دکتر علینقی مشایخی استاد دانشگاه شریف،‌ دکتر مصطفی کریمیان اقبال استاد دانشگاه تربیت مدرس و آقای مهندس ناصر براتی مشاور شرکت ارتباط فردا برای حضور در جلسات دعوت شود. به این منظور توافق شد جلسه بعدی کمیسیون روز سه شنبه ۱۷ اسفند صبح در محل شرکت تانا انرژی برگزار خواهد شد و در خصوص حضور مهمانان هماهنگی صورت خواهد گرفت. توافق بعد از شنیدن نظرات صاحبنظران مورد اشاره نسبت به تدوین نقشه راه کمیسیون اقدام شود.

 

لینک کوتاه :
به اشتراک بگذارید:
اطلاعات تماس
تهران- خیابان میرزای شیرازی- خیابان میرزا حسنی- پلاک ۱۸- ساختمان شماره ۳ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران (خانه تشکل‌ها) طبقه سوم- واحد ۳۱۳
کانون کارآفرینی استان تهران
کانون کارآفرینی استان تهران به عنوان یک تشکل در زیرمجموعه مدیریت امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تشکیل شده است.